El Ball de Carnaval dels artistes s’instal·la al Cau Ferrat

Amb motiu d’un Ball de Carnaval d’ara fa cent trenta-cinc anys, la crème de la crème de la burgesia barcelonina es va reunir al Teatre Líric per participar d’un esdeveniment del qual encara es parla.

D’aquella trobada només es conserven les cròniques de l’època i un conjunt de fotografies de la Col·lecció Santiago Rusiñol conservades al Museu del Cau Ferrat. Elements més que suficients perquè els Museus de Sitges treguin a passejar alguns dels assistents a aquella festa degudament abillats per rebre els Rei Carnestoltes.

Els mestres de cerimònies són, un cop més, el periodista i assagista Pompeu Gener i Babot disfressat de Marquès de Pescara a la batalla de Pavia, el pintor Francesc Galofré i Oller caracteritzat de contrabandista andalús i el també pintor Ramon Casas i Carbó convertit en un elegant personatge del segle XV.

Tots tres disfressats tal com van participar en un Ball de Carnaval dels artistes, organitzat pel Cercle Artístic de Barcelona, el 4 de març de 1889. I acompanyats per altres dels il·lustres participants d’aquella festa, com Miquel Torres, Carlos Pellicer Rouviere, Antoni Utrillo, Aureli Tolosa, Emili Fernández Tiffon, “Napoleón” i Manuel Cusí.

Fotografies, d’esquerra a dreta i de dalt a baix, de Pompeu Gener, Francesc Galofre Oller, Miquel Torres, Carlos Pellicer Rouviere, Antoni Utrillo, Aureli Tolosa, Ramon Casas, Emili Fernández Tiffon, “Napoleón” (doble) i Manuel Cusí
Estudi fotogràfic dels germans Antoni i Emili Fernández, dits “Napoleón”.
Fotografia sobre paper (Cercle Artístic (Barcelona), 4 de març de 1889)
Biblioteca Popular Santiago Rusiñol, Sitges. Museu del Cau Ferrat, Sitges. Col·lecció Santiago Rusiñol

Retrats entre els quals no trobem a Santiago Rusiñol, tot i que sabem que va ser immortalitzat per l’Estudi Fotogràfic dels Napoleon tal com va quedar palès en la premsa de l’època.

Retall de premsa: Retrat de Santiago Rusiñol amb vestit d’època
(Ball de Carnaval dels artistes) (febrer de 1889)
Museu del Cau Ferrat, Sitges. Col·lecció Santiago Rusiñol

Els fastos d’aquella celebració, la indumentària escollida pels artistes i el ressò entre la societat barcelonina van centrar la Peça del Mes de març de 2023 als Museus de Sitges, a càrrec de Sebastià Sánchez Sauleda.

Mentre que enguany, prenen protagonisme els participants d’aquell ball d’artistes amb motiu de l’activitat familiar de Carnaval que els Museus de Sitges tenen programada del dimecres 7 de febrer al dimecres 14 de febrer (Dimecres de Cendra).

Durant tots aquests dies, el Racó Familiar posa a disposició dels visitants les figures dels diferents personatges perquè tots aquells nens que vulguin puguin donar-li color a les seves disfresses.

Una activitat que forma part de l’agenda cultural i festiva del Carnaval de Sitges 2024.

Animeu-vos a gaudir-la en família!