Un cartell d’Eugène Grasset a la Peça del Mes dels Museus de Sitges

L’impressionisme va néixer com un moviment que buscava una nova representació de la realitat. I va suposar, a més d’una fita pel món de l’art, la marginació de molts artistes que van quedar al marge d’aquella nova manera de pintar.

Alguns d’ells, com Eugène Grasset, van traslladar la seva creativitat a les arts decoratives i es van convertir en precursors d’una renovació artística desenvolupada entre finals del segle XIX i principis del XX: l’art nouveau.

Donades aquelles circumstàncies, molts pintors es van interessar al conreu de les arts gràfiques i les arts aplicades dins l’àmbit comercial. I entre destacats artistes francesos com Pierre Bonnard, Honoré Daumier, Henri de Toulouse-Lautrec o Édouard Vuillard, el suís Eugène Grasset va aconseguir trobar el seu espai.

Al costat de l’impressor, editor i col·leccionista Charles Guillot, Grasset va realitzar nombroses il·lustracions per llibres, revistes i fins i tot partitures. Va arribar això a ser considerat com un dels pioners del modernisme gràfic, es va convertir en col·laborador habitual d’altres creatius i decoradors, arribant a exercir de professor de dibuix i composició durant el darrer quart de segle de la seva vida.

Anys abans d’entrar en el món de la docència, però, l’artista suís va viure al barri parisenc de Montmartre, on va participar de la decoració del segon Chat Noir, freqüentat per Miquel Utrillo i Santiago Rusiñol. Una ocasió en què probablement Rusiñol va conèixer l’obra de Grasset i va adquirir alguna de les seves obres.

Concretament, un dels primers cartells cromolitogràfics d’Eugène Grasset dedicat a la Librairie romantique que protagonitza la Peça del Mes de maig, a càrrec d’Eliseu Trenc, historiador de l’art i catedràtic de la Universitat de Reims.

El cartellisme artístic a la Peça de Mes

Aquest cartell anunciador de la Librairie romantique destaca per la seva qualitat gairebé pictòrica i pot ser considerada una obra mestra del seu gènere. “No atreu l’esguard pels seus colors vius com els cartells coetanis de Jules Chéret, però encisa l’espectador per l’elegància del dibuix, el sentiment i l’execució”, remarca Eliseu Trenc.

Cartell anunciador de la Librairie romantique, d’Eugène Grasset
(París, 1887). Cromolitografia sobre paper
Biblioteca Santiago Rusiñol, Sitges. Col·lecció Santiago Rusiñol

Una obra feta per encàrrec de l’editor E. Monnier i signada per Eugène Grasset l’any 1887 amb motiu de la publicació d’una sèrie literària romàntica. En ella veiem una dona en sòbria harmonia amb les torres de Notre-Dame de París, al·ludint a l’obra de Victor Hugo. Una musa de la lectura abillada a la moda romàntica i “que representa un món idealitzat amb aquesta nostàlgia del passat, pròpia de la concepció romàntica de l’art”, afegeix el ponent.

Detalls que segurament va saber apreciar Santiago Rusiñol, per fer-se amb ella i portar-la al Cau Ferrat de Sitges.

Bibliografia bàsica

DOMÈNECH VIVES, Ignasi. Museu del Cau Ferrat. Catàleg de pintura i obra sobre paper. Sitges: Consorci del Patrimoni de Sitges, 2019.
Eugène Grasset [catàleg d’exposició]. París: Galerie Yves Plantin et Françoise Blondel, 1980.
Eugène Grasset, 1845-1917. L’art et l’ornement [catàleg d’exposició], MCB-A. Lausanne: Musée cantonal des Beaux-Arts, 2011.
MURRAY-ROBERTSON, Anne. Grasset Pionnier de l’Art Nouveau. Lausanne / París: 24 Heures / Bibliothèque des arts, 1981.