Dia de l’Artista 2022 als Museus de Sitges

Tots tenim un talent creatiu que si sabem emprar posarà al descobert l’artista que portem dins. Per desfermar aquesta creativitat només necessitem aquella font d’inspiració que pot ser una persona, un esdeveniment o fins i tot un lloc.

Any rere any, cada 23 d’octubre, Sitges celebra el Dia de l’Artista en commemoració de la data en què Santiago Rusiñol va arribar a la Vila l’any 1891 acompanyat d’Eliseu Meifrèn.

El fet que l’artista s’atures a Sitges va ser gairebé casual, com ho acostuma a ser la inspiració artística. Però aquella parada al Cafè Continental, durant un viatge amb tartana al Museu Balaguer de Vilanova i la Geltrú, li va permetre conèixer una penya d’artistes locals gens disposats a deixar-li seguir el viatge.

Fruit d’aquella trobada i complimentat pel caràcter hospitalari dels sitgetans, Santiago Rusiñol no només hi va passar el dia i la nit sinó que aquell fet va canviar la vida de l’artista i l’esdevenir creatiu de la vila.

El Dia de l’Artista 2022 a Sitges

Aquest any, recuperada la plena normalitat, els Museus de Sitges celebren el Dia de l’Artista amb un conjunt d’activitats vinculades a diverses arts. Des de les arts plàstiques (pintura, dibuix i sketching) a les arts escèniques (teatre i dansa) o la gastronomia.

Diferents propostes que es poden gaudir al llarg del cap de setmana del 22 i 23 d’octubre a diversos espais culturals de la vila.

Dissabte 22 d’octubre

Portes obertes i sessió de dibuix al Cercle artístic de Sitges (Carrer d’en Bosc, 6), de les 11 a les 13 h.

Espectacle de dansa contemporània al pati del Centre Cultural Miramar (Carrer Fonollar, 19), de les 11:30 a les 13 h.

Diumenge 23 d’octubre

Plantada de cavallets i trobada d’Urban Sketchers al Cercle artístic de Sitges (Carrer d’en Bosc, 6), a partir de les 10 h.

Ruta Gastro-Artística per commemorar l’arribada de Santiago Rusiñol al voltant dels Museus de Sitges, de les 11 a les 13 h en funció de l’idioma.

Lectura del Manifest del Dia de l’Artista al Cap de la Vila i desfilada fins al Centre Cultural Miramar per veure les Finestres de l’Art, de les 12:30 a 13 h.

Punt final d’un dia de celebració per aquesta vila que va enamorar a Rusiñol i que cada any recordem amb aquestes paraules de l’artista:

Doncs be, jo amics meus, anava caminant pel món, seguint terreny, i saltant torrents i barrancs, quan un dia vaig veure una terra on hi feia més sol que als demés llocs, on el cel era mes blau, la mar més blava també, les cases erren blanques i sense neu, i tot era verd i florit, hi vaig fer alto.

Vaig voler veure de la vora, el que tan hermós era de lluny, vaig voler seguir aquella platja on l’escuma sempre va i ve i gronxant-se alegrement, i sentir la veu d’aquell mar, que enraona amb veu d’onades dient coses que venen de molt endins i entren més endins encara, per qui les vol escoltar.

I no vaig tenir-ne prou de veure lo que des de fora es veia. Vaig voler entrar en aquests patis plens de llum, on l’ombra mai hi entra, i enquibint-me en aquells raconets blancs i blaus, a cada un d’ells hi vaig trobar un amic que em rebia somrient, que m’allargava la ma i me l’estrenyia amb apreci i se li pintava a la cara la noblesa del seu cor.”

Bibliografia bàsica

PANYELLA, VINYET. Santiago Rusiñol, el caminant de la terra. Barcelona: Edicions 62, 2003. 616 p.
PARRA, FRANCESC. “Quan Rusiñol anant pel món, es trobà Sitges”, a: La Xermada, núm. 49 (Hivern/Primavera 2017), pp. 28-30.