Dotze efemèrides culturals per celebrar 2021 des de Sitges

Aquest any 2021 se celebren diversos fets relacionats amb grans personalitats que val la gana recordar. Més encara després d’un any tan convuls com el que acabem de superar. 2020 ens ha obert els ulls a descobrir que els efectes dels nostres actes tenen conseqüències globals en la resta de la població i que amb la nostra actitud individual podem aconseguir des d’un somriure de complicitat a un gran esdeveniment solidari.

Declarat per les Nacions Unides Any de l’Economia Creativa pel Desenvolupament Sostenible, Any de la Pau i la Confiança, Any de les Fruites i les Verdures i Any per l’Eliminació del Treball Infantil, 2021 ens deixa molta feina al davant i la cultura no es pot quedar enrere.

És per això que hem de fer repàs als principals aniversaris que haurem de celebrar durant dotze mesos importants culturalment, tant per l’art com per la història dels Museus de Sitges.

Efemèrides pictòriques per celebrar el 2021

90 aniversari de la mort de Santiago Rusiñol (1861-1931)
Si alguna data pot ser especialment important enguany aquesta és el 13 de juny, quan commemorarem els 90 anys de la mort de Rusiñol. Tot i que també hauríem de celebrar el 25 de febrer, amb motiu dels 160 anys del seu naixement. Sigui com sigui, l’Associació del Ram de Tot l’Any farà que no faltin flors fresques en honor del senyor del Cau Ferrat.

700 aniversari de la mort de Dante Alighieri (1265-1321)
L’autor de la «Divina Comedia» va inspirar diversos artistes, com el mateix Santiago Rusiñol en la creació de l’Alegoría de la Poesía’ (1894). Una obra que pertany al Museu del Cau Ferrat i que va protagonitzar una Peça del Mes dels Museus de Sitges.

150 anys del naixement del pintor Anglada Camarasa (1871-1959)
La figura d’Hermen Anglada-Camarasa ha estat reconeguda com la d’un dels pintors catalans amb més projecció internacional. El més jove representant de la segona generació modernista és considerat un dels principals pintors del postimpressionisme que vam redescobrir a una recent Peça del Mes.

120 aniversari del naixement de Miquel Villà i Bassols (1901-1988)
Pintor barceloní, un dels principals representants del fauvisme, centrat en la representació de paisatges des del Maresme a Eivissa, i d’interiors, amb figures i natures mortes. Un artista excepcional que disposarà d’una mostra retrospectiva al Museu de Maricel de Sitges, un cop finalitzada l’exposició ‘El Llibre català en temps del Modernisme‘.

80 aniversari de la creació del Museo Salzillo de Murcia (1941)
L’escultor Francisco Salzillo va ser un dels més grans de l’art barroc hispànic i el més representatiu de la imatgeria religiosa del segle XVIII a Espanya. Un artista del qual trobem dues obres a la Col·lecció del Dr. Jesús Pérez-Rosales del Museu de Maricel.

50 aniversari de l’homenatge de Barcelona a Picasso (1971)
Mesos després d’inaugurar el Museu Picasso (maig de 1970), Barcelona va retre homenatge al pintor pels 90 anys del seu naixement. Com a conseqüència, la ciutat comtal va ser escenari d’atemptats contra llibreries i galeries de l’octubre al novembre de 1971. Podeu veure diverses obres de Picasso al Museu del Cau Ferrat.

Dates musicals, literàries, cinematogràfiques i urbanístiques

50 aniversari del discurs de Pau Casals a l’ONU (24 d’octubre de 1971)
Considerat un dels músics més importants del segle XX, Pau Casals i Defilló destacà no només com un dels millors violoncel·listes de la història sinó també un activista en defensa de la pau, dels drets humans i de la llibertat condecorat per les Nacions Unides. Així com artífex d’un museu on ocupa un lloc preferent l’art català de finals del segle XIX i que com els Museus de Sitges, aposta per RecuperART-19.

50 aniversari de la mort del músic Joan Manén (1883-1971)
Virtuós del violí i director d’orquestra, Joan Manén i Planas, va ser un extraordinari compositor musical d’òpera, concerts, ballets, sardanes… Malauradament oblidat enfront d’altres músics catalans com Enric Granados o Enric Morera, Manén va escriure peces per diversos autors i va merèixer un dibuix de Ramon Casas, igual que Santiago Rusiñol.

100 anys de la mort de l’escriptora Emilia Pardo Bazán (1851-1921)
Excepcional novel·lista i assagista, la figura de Pardon Bazán va més enllà de la literatura i ocupa un lloc destacat dins del feminisme. Sent recordada per posar de manifest la capacitat de les dones per assolir el mateix espai que els homes a partir de la seva vida i obra. Una personalitat que descobrí Sitges arran de la seva amistat amb Santiago Rusiñol.

150 aniversari del naixement de Segundo de Chomón (1871-1929)
Fotògraf, director i creador de pel·lícules cinema, Segundo Victor Aurelio de Chomón i Ruiz és considerat pare del cinema fantàstic a l’Estat i un dels pioners del cinema europeu durant les tres primeres dècades del segle XX. Un homenatge que prendrà el relleu a figures com ‘Josep Segrelles, mestre de la fantasia‘.

90 aniversari de la mort de Francesc Armengol (1886-1931)
Industrial nascut a Sabadell, un de les facetes més recordades de Francesc Armengol i Duran és la d’impulsor de dos dels espais més emblemàtics de Sitges. D’una banda el projecte residencial de Terramar, un barri que data del 1919. I de l’altra l’Autòdrom de Terramar, primer circuit oval d’Espanya que data de 1923.

130 aniversari de la mort de Bernadí Llopis (1822-1891)
Fill del notari Manuel Llopis i Falç, el nom de Bernadí Llopis i Pujol es recordat per haver estat el primer propietari de can Llopis que actualment allotja el Museu Romàntic de Sitges. Més enllà d’aquest fet, l’esperit romàntic de Llopis i Pujol amb interès per la història, el progrés i la ciència, l’erigí en representant de l’esplendor del Sitges del segle XIX. I la seva faceta empresarial el portà a l’impuls de la producció familiar de la malvasia de Sitges.

Tenim doncs, com a mínim, una dotzena de raons i de noms per qui celebrar el 2021 en relació amb els museus i el patrimoni sitgetà.