Les col·leccions dels Museus de Sitges us conviden a participar en la Setmana de la Ciència

La Setmana de la Ciència i l’Art als Museus de Sitges

Per mitjans de novembre de 2020, museus de tot el món tenien prevista una doble celebració que l’alerta sanitària ha obligat a traslladar a format virtual.

D’una banda, la llarga Nit dels Museus. Amb tres dies de celebració, tota mena d’activitats i un horari que s’allargaria el vespre del 14 al 15 de novembre. Una festa amb portes obertes que malauradament s’ha cancel·lat per les limitacions horàries i d’aforament als museus catalans.

I de l’altra, la Setmana de la Ciència que enguany commemora la seva 25a edició. Una oportunitat per conèixer tots els camps científics, descobrir el treball dels investigadors, compartir coneixements i saber quins reptes té al davant la recerca científica del 14 al 29 de novembre.

Però no us enganyeu. Esteu molt equivocats si penseu que aquesta és una celebració reservada a gent de laboratori. I els Museus de Sitges us ho demostraran.

Algunes de les col·leccions del Museu del Cau Ferrat de Sitges

Us animeu a descobrir la ciència amagada darrere les col·leccions artístiques del Museu del Cau Ferrat o el Museu de Maricel?

Si accepteu el repte, ens trobareu al Quiz per la Setmana de la Ciència’ dels Museus de Sitges. Hi podeu participar a través d’Instagram Stories. Us esperem!

Vint-i-cinc anys amb la ciència

Aquest any, la Setmana de la Ciència es mou més enllà de museus de ciències naturals i té com escenari principal la xarxa. En una iniciativa de la Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació (FCRI) que inclou centenars d’activitats en línia.

Ara, més que mai, recorrem a la informació que ens dóna la ciència per prendre decisions i confiem en ella per millorar les nostres vides. Tant en el dia a dia com de cara al futur.

Però, quin paper ha tingut la ciència en les col·leccions dels museus? Els museus de ciència van començar com a col·leccions privades a partir de la donació de peces d’investigadors o personatges rellevants abans i tot de la Revolució Francesa. Encara que s’acabaven mostrant amb poc ordre i sense pla museològic.

Ja a principis del segle XIX, la tecnologia va començar a trobar el seu lloc. I als inicis del segle XX, una nova generació de museus de ciència va fusionar aquests repositoris personals amb exposicions d’objectes industrials més populars.

Museus i centres de ciència enfocats a promoure el coneixement de les ciències naturals i la tecnologia, tot i que també hi trobareu motius científics als museus d’art.

Quiz de Ciència als Museus de Sitges

El Museu del Cau Ferrat i el Museu de Maricel commemoren la Setmana de la Ciència amb una edició especial del concurs Museum Quiz per participar des de casa amb els hashtags #MuseusdeSitges i #SC20.

'Quiz per la Setmana de la Ciència' dels Museus de Sitges
‘Quiz per la Setmana de la Ciència’ dels Museus de Sitges

Quins objectes científics s’amaguen als Museus de Sitges?
No només objectes de laboratori, recipients de farmàcia, instruments de navegació o estris quirúrquics, sinó també vitralls, retaules, plafons ceràmics, caricatures o quadres del mateix Santiago Rusiñol.

Sobre quins materials apareix la ciència als museus?
Trobareu el reflexe de la ciència en la ceràmica, la pintura, la fusta, el ferro, el vidre…

A quines col·leccions pertanyen aquests objectes?
Des de la col·lecció Santiago Rusiñol i el Fons Cau Ferrat a les col·leccions de Marineria d’Emerencià Roig i el Dr. Jesús Pérez-Rosales.

Sumeu-vos al ‘Quiz per la Setmana de la Ciència’ dels Museus de Sitges! Viviu la ciència!