Els Museus de Sitges se sumen a la commemoració de l’Any Alexandre de Riquer

A mig camí entre els segles XIX al XX, Catalunya va ser el bressol d’artistes polifacètics i avesats a diverses disciplines artístiques, com Santiago Rusiñol i Prats o Marià Fortuny i de Madrazo. Però aquest any 2020 mereix especial atenció un altre nom propi, el d’Alexandre de Riquer i Ynglada de qui el 13 de novembre commemoren els cent anys de la seva mort.

Considerat un artista total, de Riquer va ser pintor, dibuixant i gravador. Alhora que dissenyador d’exlibris i de cartells, decorador gràfic amb gran domini del dibuix, i gran escriptor i poeta. “Un home curiós i de sensibilitat afuada“, afegeix la comissària de l’any commemoratiu Teresa Costa-Gramunt, “a més d’un gran bibliòfil i col·leccionista“.

El llibre il·lustrat a l’exposició dels Museus de Sitges ‘El llibre català en temps del modernisme’

Aquest amor pels llibres va dur Alexandre de Riquer a combinar tots els seus talents en l’elaboració d’una col·lecció pròpia que ell mateix va il·lustrar. Alguns dels volums d’aquesta excepcional biblioteca privada es podem admirar a través de l’exposició ‘El llibre català en temps del modernisme‘ que ofereix el Museu de Maricel de Sitges fins al 28 de febrer de 2021.

Obres que van fer encara més gran l’univers literari d’Alexandre de Riquer, que fou també director artístic de les revistes Joventut i Luz, a més de col·laborador de publicacions com L’Avenç, Catalònia, La Ilustració catalana, Pèl & Ploma o La Renaixensa.

Sent una de les figures més rellevants del modernisme a Catalunya, de Riquer també va deixar la seva empremta al Cau Ferrat de Santiago Rusiñol per la seva faceta de col·leccionista de vidre. Propietari d’un inventari format per peces de l’antiguitat clàssica, medievals i dels segles XVI al XVIII, que va ser adquirit per Rusiñol l’any 1902 i que van ser l’origen de la col·lecció de vidre antic del Cau Ferrat.

Diversos motius per recordar la figura d’un artista total com Alexandre de Riquer des dels Museus de Sitges.

Commemoració virtual de l’Any Alexandre de Riquer

La situació derivada del coronavirus continua traslladant a la xarxa nous actes culturals, davant la impossibilitat de fer-los presencialment. L’últim d’ells ha estat la commemoració de l’Any Alexandre de Riquer, organitzada pel Departament de Cultura de la Generalitat, l’Ajuntament de Calaf i el Museu de Montserrat.

Enguany recordem el centenari de la mort d’aquest artista polifacètic que es va dedicar a arts tan diverses com la pintura, el dibuix o la literatura. La figura d’Alexandre de Riquer, nascut a Calaf un 3 de maig de 1856 i mort a Palma de Mallorca un 13 de novembre de 1920, queda perfectament resumida en les paraules pronunciades pel seu fill Josep Maria de Riquer. “Bellesa intel·lectual i bondat espiritual”, va dir l’any 1976 en el que avui és el lema de l’Any Riquer.

La pàgina web inclou el programa d’activitats que s’ha anat traslladant progressivament a un format virtual, on s’assenyalen els llocs més remarcables en la vida de l’artista, així com les publicacions que ajuden a entendre millor la seva dimensió creativa.

Llocs entre els quals trobem la casa natal d’Alexandre de Riquer a Calaf, o el Museu de l’Abadia de Montserrat, que té previst organitzar una exposició de la seva obra plàstica per complementar el conjunt de pintures murals que allotja el presbiteri del monestir.

L’herència d’Alexandre de Riquer als Museus de Sitges

Gran col·leccionista i bibliòfil. Aquestes són dues de les facetes d’Alexandre de Riquer que més petjada han deixat al Museu del Cau Ferrat de Sitges. Dues activitats que va desenvolupar intensament al llarg de la seva vida artística. Per una banda, a través de les seves col·leccions d’objectes de ferro forjat i peces de vidre d’època, sent la segona de les quals la base de la col·lecció de vidre a Santiago Rusiñol.

Mentre que com a apassionat de l’art del llibre, han pogut arribar fins als nostres dies algunes obres mestres amb la seva signatura d’il·lustrador. I com a escriptor, figura al costat d’autors com Adrià Gual o Santiago Rusiñol, entre els màxims representants del simbolisme català.

Dibuixant de gran renom a qui se li atribueix l’obra ‘Canelobre de peu del Cau Ferrat’ que forma part del Fons Cau Ferrat dels Museus de Sitges.

Canelobre de peu del Cau Ferrat, atribuït a Alexandre de Riquer i Ynglada
(cap a 1888-1890)
Dibuix a tinta sobre paper vegetal
Museu del Cau Ferrat, Sitges. Fons Cau Ferrat

Tot i que podríem trobar obres russinyolenques signades per Alexandre de Riquer a molts altres llocs. Des de diversos exlibris a la col·lecció literària d’autors catalans contemporanis, editada per la Ilustració Catalana de 1913 a 1921.

Un capítol més de la història del llibre català en temps del modernisme.