Els Museus de Sitges prescriuen ‘Recuperart-19’ pel benestar emocional

L’art cura? No existeix evidència científica que ho afirmi, però sí la constatació que les fredes i estèrils parets d’un hospital canvien l’estat d’ànim de pacients i sanitaris quan es cobreixen d’obres d’art.

Durant tots els mesos que ha durat el confinament, s’ha demostrat la capacitat sanadora de la cultura. I hem recordat les recomanacions de l’Organització Mundial de la Salut (OMS) en sostenir que “les arts poden ajudar a les persones que pateixen malalties mentals en totes les etapes de la seva vida“.

Quan parlem d’art, podem referir-nos a una cançó, un llibre o una pel·lícula. Però en aquesta ocasió volem parlar del programa “Recuperart-19″, que vol ajudar a millorar l’estat emocional dels professionals sanitaris que fan front a la pandèmia de la COVID-19 a través de les obres d’art dels museus del país.

El programa ‘Recuperart-19’ als Musesu de Sitges

Una iniciativa a la qual s’han sumat gairebé una vintena de centres i que els Museus de Sitges encapçalen, segons les dades de participació. Poder sanador i capacitat de recuperació a través de l’art per refermar que la cultura és segura… i necessària.

La curació amb art en l’antiguitat

El caràcter universal i la subjectivitat de l’activitat artística han fet que el llenguatge visual sigui un mitjà d’expressió i comunicació gairebé per totes les cultures. Una forma de compartir l’experiència i de tractar els mals, per la pràctica o la contemplació, amb la finalitat d’obtenir benestar.

Des de la cerca de l’harmonia entre cos i ment en l’antic Egipte, a l’elevació de la consciència i l’equilibri de l’ésser humà en l’antiguitat clàssica, fins als nostres dies, l’art ha estat terapèutic i guaridor per tothom.

Un missatge que van voler transmetre els Museus de Sitges a l’inici de la pandèmia. Recordant que “no som professionals de la salut, però custodiem petits tresors que poden ajudar que la gent se senti millor; perquè igual que l’art ens envaeix, també ens connecta amb el més íntim de nosaltres mateixos i ens fa sentir vius“.

Des de llavors, la COVID-19 ens ha deixat sense carrers plens de llibres per Sant Jordi, catifes de flors pel Corpus Christi, i processons per Sant Bartomeu i Santa Tecla.

Però el seu art continuarà estant molt present en les col·leccions dels Museus de Sitges i obert al públic en tot moment a través de Museu Obert.

“Recuperart-19” a través dels museus

El passat estiu, l’Institut Català de la Salut (ICS) i el Departament de Cultura van posar en marxa el programa ‘Recuperart-19‘ al que s’han sumat dinou museus catalans.

Una proposta perquè els museus siguin entorns de reflexió i millora del ben estar emocional, enfocada a un dels col·lectius que més ha patit la pandèmia de la COVID-19: els professionals sanitaris.

‘Recuperart-19‘ és una iniciativa, pionera en l’ambit internacional, que té molt en compte les particularitats del col·lectiu sanitari en l’autopercepció de salut i la necessitat d’autocura. Una activitat de tipus comunitari que s’ofereix fora de l’àmbit assistencial formal i en la qual es pot participar de forma anònima, gratuïta i senzilla.

Imatge del Dossier del projecte Recuperart-19: Museus i Arts in Health

Un programa obert a la participació individual i autònoma que està centrat en la prevenció i gestió d’aquelles possibles manifestacions (quadres d’ansietat, depressió o estrès posttraumàtic) associades a l’activitat professional durant la crisi del coronavirus.

Per poder participar-hi només cal que el professional sanitari s’acrediti mostrant la seva identificació professional al personal dels museus participants i així poder obtenir l’entrada gratuïta. A més d’un quadern explicatiu de l’activitat i una fitxa amb les obres seleccionades pel museu per aquesta intervenció.

Quatre mesos després de la seva posada en marxa, els Museus de Sitges destaquen per ser el centre amb major participació dins del programa Recuperart-19‘, havent rebut 132 visitants del col·lectiu sanitari del 4 de juliol al 16 d’octubre. Incloent una visita guiada a porta tancada, de l’equip Consorci Sanitari de l’Alt Penedès i Garraf (CSAPG), per part de Pere Izquierdo (director en funcions dels Museus de Sitges).

La proposta dels Museus de Sitges

El programa “Recuperart-19” dels Museus de Sitges proposa un recorregut per les tres plantes on estan repartides les obres del Museu de Maricel, Can Rocamora i el Museu del Cau Ferrat.

Accedint a la planta més alta des de la porta del Museu de Maricel (Carrer de Fonollar) per poder recórrer les exposicions temporals que ara mateix tenen programades els Museus de Sitges: ‘El Llibre català en temps del Modernisme’ (9 d’octubre de 2020 al 28 de febrer de 2021) i ‘José Segrelles, mestre de la fantasia’ (7 d’octubre al 15 de novembre de 2020).

Imatge de l’exposició ‘El Llibre català en temps del Modernisme

L’accés a la primera planta permet creuar els tres espais (Museu de Cau Ferrat, Can Rocamora i Museu de Maricel) i poder aturar-se davant d’algunes de les obres més significatives que actualment formen part de la col·lecció permanent.

Així, el visitant pot observar en detall obres com ‘Retratant-se’ de Ramon Casas i Santiago Rusiñol, ‘El jardí del Faune’ de Santiago Rusiñol o ‘Descans’ de Lola Anglada.

En accedir a la planta baixa, el recorregut torna a creuar els tres espais centrals per redescobrir altres obres de la col·lecció permanent dels Museus de Sitges.

Des de ‘Dona en blanc’ de Ramon Casas a les tres escultures que conformen el mirador del Museu de Maricel, ‘L’Aurora’ i ‘Descans’ de Joan Rebull al costat de l’obra anònima ‘Al·legoria de la Mediterrània’.

Un passeig per l’interior dels Museus de Sitges que ens recorda que l’art és saludable i imprescindible per sentir-nos vius.