Els Museus de Sitges reben la tardor amb una programació renovada

La tornada de les vacances ve carregada de novetats als Museus de Sitges. Enrere queden mesos plens d’activitats on el Sitgestiu 2022 ha tornat a apropar l’art a la música, l’òpera, astronomia, la cuina marinera o la viticultura.

Una tardor que arrenca amb noves exposicions, trobades entorn de l’art i el patrimoni, novetats bibliogràfiques, tallers infantils i familiars, un club de lectura i diverses oportunitats per apropar-vos i gaudir dels Museus de Sitges.

Aneu preparant l’agenda!

Calendari d’exposicions 2022-2023

L’estiu s’acomiada amb dues exposicions temporals que no us podeu perdre: ‘Artistes compromeses amb la República‘, a la planta baixa del Museu de Maricel fins al 18 de setembre, i ‘Pepito Zamora, un artista de revista‘, a la sala d’exposicion Can Rocamora fins al 2 d’octubre.

Les dues noves exposicions seran: ‘Els museus creixen‘, a la planta baixa del Museu de Maricel del 7 d’octubre de 2022 al 19 d’abril de 2023, Mostra on les noves adquisicions que s’han incorporat als tres museus de Sitges des del 2014 prendran el protagonisme que mereixen.

Atrapar la llum. Mirades al vidre contemporani a Catalunya‘, a la sala d’exposición Can Rocamora del 21 d’octubre de 2022 al 9 d’abril de 2023. Esdeveniment que té lloc en el marc de la commemoració de l’any 2022 com Any Internacional del Vidre i que vol donar a conèixer els diversos usos i capacitats del vidre des dels punts de vista científic i cultural.

Dues mostres que compartiran agenda d’activitats amb les dues noves instal·lacions portades a Catalunya, per primer cop, de la mà de Peter Stämpfli. Amb el títol ‘“Mon exposition”‘, i oberta al públic a la Fundació Stämpfli del 8 de juliol de 2022 al 8 de gener de 2023, aquesta és la primera gran mostra del centre d’art contemporani sitgetà des de la seva inauguració l’any 2011.

En ella, Stämpfli exposa dues sèries amb una vintena d’obres fetes a finals del segle XX i concebudes per a dos espais singulars. La sala 1 acull la sèrie ‘Cinc colors’, la sala 3 ‘Els vitralls de Cordeliers’ i la sala 2 una selecció de disset obres de la Fundació Stämpfli.

El col·leccionisme d’art a Sitges

Un fet diferencial dels Museus de Sitges és l’estudi del patrimoni i del col·leccionisme d’art. Assumptes que porten, fins a la Sitges, experts de tot arreu especialment durant el mes d’octubre.

D’una banda, amb la celebració de les Jornades Europees de Patrimoni 2022 (JEP) que enguany tindran lloc els dies 7, 8 i 9 d’octubre.

I, d’altra banda, amb l’organització de l’a ‘11a Jornada Mercat de l’Art, Col·leccionisme i Museus que se celebrarà el 14 d’octubre al Saló d’Or del Palau de Maricel. Un esdeveniment que aprofundeix en l’estudi del col·leccionisme d’art a Catalunya i posa atenció en la història darrera cada col·leccionista i els seus vincles amb el mercat de l’art.

En aquesta nova edició la trobada reunirà a historiadors i experts com Fernando Alcolea, Eric Forcada, Nadia Hernández Heche, Francesc Miralpeix, Rafael Cornudella, Ester Baron, Sara Vila Gomà o Laia Soler. Un acte que emmarcarà la presentació del llibre amb les ponències de la darrera edició, Mercat de l’art, col·leccionisme i museus 2021, a càrrec dels coordinadors de l’obra Bonaventura Bassegoda i Ignasi Doménech.

Treballs de recerca entorn de les col·leccions d’art que ja tenen la seva petita píndola en clau local amb la Peça del Mes dels Museus de Sitges. Un estudi on cada darrer divendres del mes pren protagonista una de les obres que conformen les col·leccions sitgetanes d’art.

Col·loquis, tallers i clubs de lectura

Finalment, però no menys important, hem de tenir ben presents les habituals activitats dels Museus de Sitges. Una agenda on tenen cabuda des de les col·leccions permanents a jornades de portes obertes, visites guiades, tallers familiars i racons literaris.

El Museu del Cau Ferrat i el Museu de Maricel, el Palau de Maricel i la Fundació Stämpfli d’art contemporani obren al públic les seves col·leccions i espais en diferents horaris. Cau Ferrat i Museu de Maricel amb jornada de portes obertes, de forma habitual, cada primer dimecres de mes.

Tampoc hem d’oblidar les activitats infantils i familiars, on destaquen els tallers de l’Escola Pia els dissabtes al matí. Però també algunes de les darreres activitats del Sitgestiu, com el Taller de timbal de gralla que tindrà lloc el dimarts 20 setembre. Una agenda de tallers que ben aviat donarà a conèixer el Racó Educatiu.

I, per últim, el club de lectura Santiago Rusiñol que arrencarà el pròxim mes d’octubre amb un nou calendari d’obres recomanades. No trigarem a donar-lo a conèixer.

Tornar de vacances i reprendre la rutina habitual pot ser diferent amb els Museus de Sitges. Us hi esperem!