Viatge a Rupit- Ripoll i la Cerdanya amb els Amics dels Museus de Sitges

‘Monte Taga’, de Santiago Rusiñol i Prats
22 de juliol de 1880
Dibuix a llapis carbó i llapis grafit sobre paper
Museu del Cau Ferrat, Sitges. Fons Cau Ferrat

Viatjar i descobrir indrets han estat activitats essencials en la vida de molts artistes des de l’edat mitjana i fins als nostres dies. Creadors, a vegades motivats per la seva professió i en altres ocasions com a resposta a un desig de fugida o de cerca de llibertat i aventura, que han emprès la marxa a la recerca d’altres mons.

Seguir els passos d’un artista total com Santiago Rusiñol, des dels Jardins d’Espanya als retrats de personatges sitgetans que avui són coneguts a tot arreu, o deixar-se transportar pels colors i la geografia recorreguda per Miquel Villà són només dues de les experiències que han ofert al públic els Museus de Sitges en els últims anys.

De tots aquests destins, no han estat poques les referències russinyolenques a un dels paisatges més propers i desconeguts del país: el prePirineu.

Des del seu famós viatge al Mont Taga, que ens permet seguir les passes de l’artista entre Sant Joan de les Abadesses i Ripoll, a la imponent porta ferrada del Cau Ferrat, originària de la Cerdanya, que va protagonitzar una recent Peça del Mes dels Museus de Sitges.

És per això que els Amics dels Museus de Sitges han decidit organitzar una sortida cultural per aquesta part del Pirineu i recórrer així les passes que Santiago Rusiñol va fer fa més d’un segle.

El patrimoni pirinenc de ferro amb Santiago Rusiñol

L’itinerari proposat pels Amics dels Museus de Sitges es titula Santiago Rusiñol i el patrimoni de ferro: seguint les traces del seu viatge al Pirineu i tindrà lloc del dissabte 17 al diumenge 18 d’octubre.

Dia 17 de setembre: Entre Rupit i Ripoll

El viatge començarà de Sitges (Can Robert) a Barcelona, amb la recollida de tots els passatgers, abans de sortir amb direcció a Rupit (Osona).

La primera parada tindrà lloc a l’antiga ferreria taller de Can Rovira. Un lloc molt similar al que Santiago Rusiñol va pintar al quadre ‘La ferreria’. Visita a la qual acompanyarà un breu recorregut pel nucli històric de Rupit, una de les viles més boniques de Catalunya.

Fent parada i fonda, la següent destinació serà la localitat prepirinenca de Ripoll. Vila que ens permetrà conèixer la manufactura del ferro, especial la serralleria, la claveteria i les armes de foc. Visita que aprofitarem per accedir a la Farga Palau que fou fundada al segle XVII com a farga de ferro i que s’ha mantingut en actiu fins a l’any 1978.

Per, tot seguit, accedir al Museu Etnogràfic de Ripoll. Fundat l’any 1929 a l’Arxiu Museu Folklòric de Ripoll i situat a les golfes de l’antiga església de Sant Pere. El primer català d’etnografia de Catalunya, on trobarem col·leccions relacionades amb oficis de la terra (pasturatge, pagesia…), art i indústries antigues (ferro forjat, armes portàtils…) i diverses manifestacions religioses i populars del Ripollès.

Acabada la visita, agafarem la carretera de la Collada de Toses amb destinació a la Cerdanya on soparem i farem nit.

Dia 18 de setembre: De Sant Martí d’Ur a Llívia

La jornada arrencarà amb una visita a la localitat d’Ur, situada a la Catalunya del Nord, on visitarem l’Església parroquial romànica de Sant Martí d’Ur i el Castell. Així com La Guingueta d’Ix, on està l’antiga església parroquial de Sant Martí d’Ix.

Dos temples que Santiago Rusiñol va pintar a l’Alta Cerdanya i que conservem diversos elements significatius, des de la porta ferrada d’accés a l’església a diferents creus de ferro al cementiri.

Des de terres franceses baixarem amb destinació a Llívia (Baixa Cerdanya) on visitarem el nucli històric de la vila i l’antiga farmàcia Esteve. La més antiga d’Europa i seu del Museu Municipal de Llívia.

Parada prèvia a l’hora de dinar i al viatge de tornada a Sitges, passant per Barcelona.

Com veieu, més que un viatge, és una redescoberta del patrimoni català de ferro i un resseguiment de les passes de Rusiñol pel prepirineu. Un viatge pel país i per la història al que encara sou a temps de sumar-vos!

Teniu fins al 8 d’agost per reservar la vostra plaça. Us hi esperem!

Informació i reserves: 93 894 0364 – mailto:reservesms@diba.cat