Últims dies per gaudir de l’exposició #MiremElPassat als Museus de Sitges

En el marc de la Setmana Internacional dels Arxius (8 al 14 de juny de 20200), i amb motiu de la reobertura dels Museus de Sitges, us convidem a reprendre el pols d’aquelles mostres interrompudes pel confinament.

Una d’elles mereix menció especial: l’exposició itinerant de fotografia històrica #MiremEl Passat. Recull d’imatges antigues del primer terç del segle XX que va aterrar al Museu Maricel de Sitges pocs dies abans del tancament dels museus catalans.

Exposició 'Mirem el passat'
Exposició ‘Mirem el passat
Museu de Maricel, Sitges. Can Rocamora

Inicialment programada durant el mes de març, #MiremElPassat es podrà visitar- a la Sala Rocamora (carrer de Fonollar, 7) fins al diumenge 5 de juliol de forma gratuïta. Una oportunitat per valorar el caràcter testimonial de la fotografia, i recordar que una imatge històrica pot tenir valor documental sense perdre la seva aura artística.

Arxius per «Apoderar societats del coneixement»

En paraules de David A. Leitch (ICA): “Tots guardem arxius en un entorn personal o professional“, i amb el Dia Internacional dels Arxius “volem democratitzar la professió arxivística i millorar la percepció pública dels arxius“.

L’Arxiu General de la Diputació de Barcelona conserva 200 anys d’història en forma de documents en paper, vídeo, pel·lícules, plànols, documents digitals i, per descomptat, imatges fotogràfiques. Un fons que el seu cap de secció, Jordi Vilamala, defensa com generador de coneixement “des de la conservació, la descripció, l’accés i la gestió documental associada a l’administració electrònica, fins a la digitalització i la utilització de la documentació i la informació“.

Edifici de l’Arxiu Històric de la Diputació de Barcelona

En el marc de la Setmana Internacional dels Arxius, que enguany té per lema «Apoderar societats del coneixement», la Diputació de Barcelona va organitzar l’any 2019 visites guiades al seu arxiu on s’hi conserven més de 13.000 metres lineals de documentació.

Un exemple de transparència documental que ha donat fruit a iniciatives com l’exposició #MiremEl Passat on es mostren imatges històriques no només de Barcelona si no també de Sitges.

Exposició 'Mirem el passat'
Exposició ‘Mirem el passat

#MiremEl Passat des de Sitges

El Museu Maricel de Sitges acull, amb l’exposició #MiremElPassat, una selecció de 47 imatges del primer terç del segle XX. Fotografies que parlen de la vida i els costums de fa cent anys, i recorden llocs i maneres d’una època que van quedar immortalitzades en blanc i negre.

Imatges de la vida quotidiana, l’arquitectura, la societat o els esports que han canviat amb el pas del temps. Moltes d’elles situades a la ciutat de Barcelona, però també a diferents indrets de Sitges.

Entre els fotògrafs que van retratar el Sitges del passat trobem a Frederic Juandó Alegret i Narcís Ricart i Baguer. Dos artistes als quals devem instantànies de les platges sitgetanes, però també de racons de la vila com el Cau Ferrat, el Racó de la Calma, el santuari de la Mare de Déu del Vinyet o les parròquies de Sant Bartomeu i Santa Tecla.

No deixeu passar més dies i feu amb nosaltres una ‘mirada al passat’ des dels Museus de Sitges.

Crèdits fotogràfics i vídeo