L’antídot contra el Covid-19 és visitar els Museus!

Sabem que els museus són saludables, però ara tenim un repte: toca demostrar-ho.

La Covid- 19 representa un gran parèntesi en les nostres vides, en l’àmbit personal i professional, que ens fa reflexionar i repensar el nostre dia a dia.

Mascaretes i guants passaran a formar part de la nostra indumentària habitual durant un temps, i ens hem d’acostumar, però no volem que això suposi una barrera per gaudir de l’art.

Ens hem de reinventar com a Museus, la nostra visió i missió ja no tenen sentit davant d’aquesta pandèmia mundial. És temps de transformació general i els museus tenen un paper molt important.

Passaran a la història les exposicions multitudinàries, les visites en grup i els tallers però vindran d’altres noves maneres de gaudir de l’art. Ara més que mai, és hora de posar la nostra creativitat a prova. Tenim l’oportunitat de dir com volem que siguin, de dissenyar el futur.

Òpera al carrer. davant dels Museus de Sitges. 2019

Ara per ara, la prioritat implicarà garantir la seguretat de l’experiència i demostrar el poder terapèutic de visitar museus.

Com ho podem fer? Treballant conjuntament amb els responsables sanitaris locals, posant  els nostres recursos al seu abast i establint protocols d’actuació per “receptar” museus.

En un futur, no molt llunyà, m’imagino els Museus de Sitges (Museu del Cau Ferrat, Palau de Maricel, Museu de Maricel, Museu Romàntic Can Llopis i Fundació Stämpfli) com espais on el visitant gaudirà de les nostres col·leccions d’una manera única. Amb espais on pugui gaudir de les obres còmodament i amb música ambiental que li permeti deixar volar la seva imaginació i fer noves lectures de les col·leccions. Els museus com a mitjà de transport per traslladar-nos a llocs llunyans i èpoques passades, amb visites exclusives que potenciaran el valor i el detall de cada una de les obres dels nostres museus.

Els museus, han de ser capaços d’ajudar a superar l’ansietat que a tots ens rodeja darrerament i que afecta a totes les edats.

Joc de pistes. Museu del Cau Ferrat. 2020

En definitiva, els museus com a generadors d’experiències úniques que mai podran ser substituïdes per una visita virtual. És com qui espera amb paciència, una llista d’espera de dos anys per visitar un restaurant exclusiu, perquè sap que l’experiència ho val.

Hem de ser capaços escoltar les necessitats del públic i amb el llenguatge de l’art, que és universal, provocar emocions positives i gratificants.

Després ens tocarà valorar l’impacte real d’aquest “antídot”, d’aquesta nova manera de visitar els museus.

Visitant al Gran Saló del Museu del Cau Ferrat. 2019

És temps de reflexió i sumar esforços per ajudar-nos. Volem que els museus sigui un refugi pels amants de l’art com va ser el Museu del Cau Ferrat en temps de Rusiñol. Els museus com a motors de salut, seguretat i difusió artística.

La nostra mirada canviarà envers tot el que ens envolta i l’experiència al museu també, i l’art com a recurs terapèutic, farà que tots sortim més enfortits davant de la Covid-19.

I vosaltres? Com us imagineu els Museus de Sitges desprès del confinament?