Llibre ‘Pere Jou, escultor’ ja disponible als Museus de Sitges

Tot i ser un dels escultors més representatius del noucentisme català, Pere Jou no ha rebut sempre l’atenció merescudament guanyada. És per això que l’exposició celebrada als Museus de Sitges fa gairebé una dècada va permetre posar doblement en valor la figura d’aquest artista sitgetà.

Per una banda, reconeixent la importància de l’escultor més representatiu de Sitges pel gran nombre d’obra pública existent. I per l’altra, oferint el primer gran inventari de l’obra de Pere Jou que cinc anys més tard va culminar amb la tesi doctoral d’Ignasi Domènech i amb el seu catàleg raonat.

Domènech, comissari de la mostra celebrada del 9 d’abril a l’11 de juny de 2011, va permetre conèixer tota la dimensió de l’artista materialitzada en un catàleg que obre al públic el Consorci del Patrimoni de Sitges.

Portada del catàleg Pere Jou, escultor, editat pel Consorci del Patrimoni de Sitges.

Al mateix temps que la seva obra es pot descobrir des de casa amb la iniciativa #MuseuObert.

Pere Jou i Francisco (Barcelona, 1891-Sitges, 1964)

Fill de la Vila de Gràcia, Pere Jou va començar jove la seva formació com escultor. Coneixent primer Pau Gargallo a l’Ateneu Obrer de Gràcia i després Venanci Vallmitjana, en ingressar a la Llotja el 1909.

Amb cert reconeixement com a escultor va visitar Sitges el 1915, coneixent Carles Capdevila qui treballava al Palau de Maricel. I poc després va tenir l’oportunitat definitiva, quan Miquel Utrillo va requerir un escultor pel conjunt promogut per Charles Deering.

Pere Jou al seu taller / Museus de Sitges

Utrillo encarregà a un jove Pere Jou la decoració artística de l’edifici. Una obra que consistí en la construcció de 36 capitells, 3 gàrgoles i 3 lleons. A més d’1 fris, 1 font, 11 mènsules i 6 llindes. Esculpint, després d’aquest projecte, els frisos del Casino Prado Suburense. Obra a la qual van seguir moltes altres, dins i fora de Sitges.

Alhora que va exercir de professor de l’Escola Massana durant una vintena d’anys i va rebre diferents premis. Deixant mostra d’un estil robust amb una particular interpretació del cos humà.

El llegat artístic de Pere Jou als Museus de Sitges

L’homenatge de Sitges a Pere Jou va tenir lloc d’abril a juny de 2011, en una exposició celebrada a l’edifici Miramar. Una mostra que va comptar amb 118 obres de l’artista, sent 90 d’elles escultures. Un recorregut per la trajectòria del que molts consideren el darrer escultor de l’època noucentista: Pere Jou.

En la mostra exposada es van poder reunir, les obres dels Museus de Sitges acompanyades per d’altres provinents del Museu Nacional d’Art de Catalunya (MNAC), el Museo Nacional de Arte Reina Sofia, el Museu de Montserrat o el Monestir de Poble. A més d’obres pertanyents a diverses col·leccions privades, tant nacionals com internacionals.

Una exposició amb un centenar d’obres entre escultures, dibuixos i fotografies emmarcades en cinc àmbits diferents. Que va precedir a la tesi d’Ignasi Domènech y el catàleg raonat de Jou, ambdós publicats en 2016 amb unes 200 obres de l’escultor.

El drac i la princesa, de Pere Jou / Museu de Sitges
El drac i la princesa, de Pere Jou / Museu de Sitges

Recollint aquest conjunt d’obres de Pere Jou, Sitges va poder honorar a un dels seus personatges més il·lustres. I fer “no només un homenatge a un escultor català, sinó també la reivindicació de tots els artistes de la primera meitat del segle XX“, en paraules del nét de l’artista Lluís Jou.

Creadors que mereixen un reconeixement i obres que els Museus de Sitges volen portar a tot el món, com amb la reproducció en 3D de les escultures de Pere Jou al Palau de Maricel.

Bibliografia

Domènech i Vives, Ignasi. L’Escultor Pere Jou (1891-1964): biografia artística i catàleg raonat [tesi doctoral]. Barcelona: Universitat Autònoma de Barcelona, 2016. 378 p. En línia: https://www.tdx.cat/handle/10803/382813
Domènech i Vives, Ignasi. L’escultor Pere Jou (1891-1964): forma i matèria. Barcelona: Viena Edicions, 2016. 334 p.
Domènech i Vives, Ignasi. Pere Jou, escultor. Sitges: Ajuntament de Sitges, Consorci del Patrimoni de Sitges, Diputació de Barcelona, 2011. 223 p.
Domènech, Ignasi. “Frisis de la façana del Casino Suburense, de Pere Jou“. La Peça del Mes (Consorci del Patrimoni de Sitges), abril 2014.
Domènech, Ignasi; Pascual, Pep. “Pietat o Mare de Déu dels Mariners, de Pere Jou“. La Peça del Mes (Consorci del Patrimoni de Sitges), abril 2013.
Jou i Mirabent, David (1978). “L’escultor Pere Jou“. A: Miscel·lània penedesenca (Institut d’Estudis Penedesencs), núm. 1, p. 45-64.

Crèdits fotogràfics

© Arxiu Fotogràfic del Consorci del Patrimoni de Sitges

Xavier Garcia, bibliotecari dels Museus de Sitges

Ajuda’ns a difondre-ho

Publicada

a

, ,

per

Comentaris

Deixa un comentari

L’adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

%d