Una vista de la Ribera de Joaquim de Miró entra al Museu de Maricel

‘Vista del Baluard i la platja del Greco’, del 1908, ha estat adquirida pel Consorci i s’exhibeix a la Sala Gòtica

El Museu de Maricel incorpora una nova obra al seu fons i a la col·lecció permanent: Vista del Baluard i la platja del Greco, un oli que Joaquim Miró i Argenter va pintar el 1908 i que constitueix una acurada fotografia paisatgística ibcostumista del Sitges de començament del segle XX. L’obra protagonitza la Peça del Mes d’abril de Museus de Sitges i serà presentada per la directora, Vinyet Panyella, demà dijous, a les 19h al Museu de Maricel.

Vista del Baluard i la platja del Greco va ser adquirit a finals de l’any passat pel Consorci del Patrimoni de Sitges a una família de la vila. Fins ara només havia estat exposat al públic en una única ocasió, l’any 1978, durant una exposició organitzada pel Grup d’Estudis Sitgetans. El primer propietari de l’obra va ser el també americano Pere Montaner i Falç (Sitges, 1867 – 1964), al qual està dedicada, segons va traçar el mateix Miró i Argenter.

La pintura mostra com era la Ribera en els primers anys del segle XX, quan s’havia alçat el monument dedicat al Greco, el 1898, per una iniciativa popular impulsada per Santiago Rusiñol. L’estàtua esculpida per Josep Reynés va esdevenir a partir d’aquell moment un punt significatiu del paisatge local i Joaquim de Miró la va situar en el centre d’aquesta obra. La peça mostra, també en posició dominant, la imatge de la Punta al darrere; l’edifici de Can Falç a l’esquerra, tres dones que conversen al carrer, i la platja amb una barca varada. L’oli conté també, a més de la dedicatòria, la data en què va ser finalitzat (16 de desembre de 1908), una precisió inusual en les obres de Miró.

Joaquim de Miró i Argenter (Sitges, 1849 – 1914) va ser un dels mestres de l’Escola Luminista de Sitges i probablement un dels seus membres més genuïns d’aquest col·lectiu local d’artistes. Germà de Josep de Miró i Argenter, general de la independència cubana, es va caracteritzar pel seu perfil liberal i lliurepensador, a més de la seva activitat filantròpica en el Sitges de l’època. Va ser una dels artistes de major confiança de Santiago Rusiñol a Sitges i va esdevenir mestre del també pintor Joaquim Sunyer.

Vista del Baluard i la platja del Greco lluirà a la Sala Gòtica del Museu de Maricel, al costat del retrat que Ramon Casas va efectuar de Charles Deering. L’obra ha estat restaurada als tallers del Consorci del Patrimoni de Sitges, en un treball que li ha permès recuperar el seu esplendor i color.