Una exposició i una publicació tanquen la commemoració del centenari de ‘L’auca del senyor Esteve’ a Sitges

La mostra recull textos, imatges i curiositats al voltant de l’obra de teatre de Santiago Rusiñol

L’auca del senyor Esteve és una de les novel·les més reconegudes de Santiago Rusiñol i, a la vegada, una de les obres de referència del teatre català del segle XX. La versió escènica es va estrenar l’any 1917 i, per tant, aquest 2017 se’n commemora el seu centenari. A Sitges, els Museus, l’Ajuntament i els instituts han organitzat diverses propostes des del passat mes de març per celebrar l’efemèride: des d’una marató de lectura per Sant Jordi, una sessió de la Peça del Mes i la reedició de l’auca rusiñoliana a tot color, fins a un menú especial inspirat en els americanos o, més recentment, l’estrena de l’adaptació teatral L’auca del senyor Rusiñol. Aquest cap de setmana es presenten les dues darreres activitats de la commemoració: la presentació d’una exposició i una publicació escrita.

La cita és aquest dissabte, 25 de novembre, a partir de les 18h, a l’Escorxador. Els professors de l’Institut Joan Ramon Benaprès, en col·laboració amb alguns dels seus alumnes, han confeccionat una mostra que posa de relleu què va suposar l’estrena teatral de L’auca del senyor Esteve ara fa cent anys. L’exposició, que es podrà visitar fins al diumenge 17 de desembre, recull dibuixos, textos i curiositats al voltant de l’obra, el període en què va ser ideada i el seu autor. A més, es complementa amb una publicació escrita que també es presentarà al públic aquest dissabte.

Tant en la versió novel·lada com en la teatral, L’auca del senyor Esteve retrata escenes quotidianes del barri de la Ribera de Barcelona. Una descripció amb mirada còmica de la realitat menestral que apropà Santiago Rusiñol al costumisme. La versió novel·lada, escrita deu anys abans que l’estrena teatral, compta amb les il·lustracions de Ramon Casas i els rodolins de Gabriel Alomar. La seva publicació va permetre a Rusiñol defensar sintèticament la nova concepció de les relacions entre artistes i societat que havien sorgit durant el modernisme.