L’exposició de Gustau Violet a Sitges presenta la modernitat de l’art rossellonès d’inicis del segle XX

La mostra exhibeix 104 obres de l’escultor i altres artistes de l’època, procedents de museus catalans i francesos

Els Museus de Sitges recuperen i reivindiquen l’obra i la condició d’artista transfronterer de l’escultor Gustau Violet (Tuïr, 1873 – Perpinyà, 1952), amb una completa exposició que aplega 104 peces seves i d’autors coetanis al Museu de Maricel fins el 21 d’octubre. L’exposició L’escultor Gustau Violet: art, pensament i territori permet presentar una visió de la seva creativitat avançada i moderna, així com la seva mirada al territori, que va resultar cabdal en el traç de la seva obra. L’exposicióestà organitzada per Museus de Sitges, amb la col·laboració de l’Ajuntament de Sitges, la Generalitat de Catalunya i la Diputació de Barcelona. Els seus comissaris són Ignasi Domènech, cap de Col·leccions dels Museus de Sitges, i la historiadora de l’art Ester Barón. La mostra ha estat inaugurada aquest migdia per l’alcalde de Sitges, Miquel Forns.

L’exposició L’escultor Gustau Violet: art, pensament i territori mostra la relació entre els artistes del Rosselló i del Principat de començament del segle XX, a partir de la figura del mateix Violet, que va actuar com nexe comú i via d’influència. Violet va representar la modernitat i els vincles amb el territori alhora, en tant que introductor d’algunes idees estètiques que donaren forma a una plàstica que es va avançar a la del Noucentisme, la reivindicació d’un art propi basat en les formes de via tradicionals i la integració en un mateix corpus cultural de les Catalunyes del Nord i del Sud.

Acabats els seus estudis a París, va exercir breument d’arquitecte i va participar entre els anys 1903 i 1907 com a escultor en diverses exposicions al Salon des Artistes i al Salon d’Autome, a partir de les quals va començar a ser reconegut per la crítica. Distanciat dels cànons estètics de Rodin, no va acabar de trobar el seu encaix en els circuits artístics de la capital francesa i aviat (el 1903) va tornar al Rosselló, on va establir forts lligams amb la gent, la cultura, el paisatge i les tradicions de la Catalunya del Nord, sense perdre els vincles amb París. El 1907 va publicar un manifest en defensa de l’art regional, on sostenia un art basat en la seva gent, el paisatge i les tradicions.

Gustau Violet va treballar la pedra, el marbre, el coure i la terra cuita. La seva obra és present en destacades pinacoteques franceses i catalanes, però també en espais públics, com el monument –fet a base d’escultura, mosaic i ferro forjat– que va alçar a Perpinyà el 1924 en homenatge als caiguts a la Primera Guerra Mundial, així com altres decoracions escultòriques a l’Escola Superior de Perpinyà. També va ser l’artífex, junt amb l’escultor Miquel Paredes, dels monuments als morts de la Gran Guerra a Tuïr, Cotlliure, Sant Llorenç de Cerdans i Prada.

L’exposició L’escultor Gustau Violet: art, pensament i territori presenta obres mai vistes abans al Principat i ofereix una fotografia de la modernitat que va representar l’escultura de Violet en el context de l’art rossellonès de la seva època. A començament de segle, el Rosselló es va convertir en un veritable laboratori d’experimentació artística en el qual Gustau Violet va jugar un paper cabdal, però que va tenir també altres elements rellevants, com l’arribada d’Henri Matisse a Cotlliure, la invitació d’Aristides Maillol a artistes de diferents cultures a Banyuls, el naixement del Fauvisme o la imminent eclosió de Ceret com a bressol del Cubisme.

L’exposició que presenta el Museu de Maricel és la mostra més completa de l’art rossellonès de començament del segle XX vista a Catalunya des que Miquel Utrillo va organitzar a la Sala Parés de Barcelona el 1905 l’Exposició del artistes del Rosselló. A la mostra de Sitges, les obres de Gustau Violet conviuen amb altres d’Artistides Maillol, Paul Gauguin, Manolo Hugué, Esteve Terrús, Lluís Bausil, Marcel Giri o George-Daniel de Monfreid, entre d’altres.

L’exposició L’escultor Gustau Violet: art, pensament i territori presenta 104 obres procedents de diverses col·leccions, com el Museé d’Art et d’Histoire de Narbona, el Museu Nacional d’Art de Catalunya (MNAC), el Museu del Disseny de Barcelona, el Museu d’Art de Sabadell, el Museu d’Art Jaume Morera (Lleida), Museu Terrús d’Elna, la Biblioteca – Museu Víctor Balaguer de Vilanova i la Geltrú i els mateixos Cau Ferrat i Museu de Maricel, entre d’altres. La mostra també ha rebut préstecs d’arxius, biblioteques, galeries d’art i col·leccions particulars. Els dos comissaris, Ignasi Domènech i Ester Baron, han dut a terme una intensa tasca de recerca, que ha permès treure a la llum obres desconegudes, que ara s’apleguen al Museu de Maricel.

 

Exposició L’escultor Gustau Violet: art, pensament i territori

Del 7 de juliol al 21 d’octubre

Museu de Maricel (Sitges)

Horaris: de dimarts a diumenge, de 10 a 20h

Comissaris: Ignasi Domènech i Ester Barón

Organitza: Museus de Sitges, amb la col·laboració de l’Ajuntament de Sitges, la Diputació de Barcelona i la Generalitat de Catalunya

Preus: 5 – 10 € (entrada conjunta per visitar el Cau Ferrat i el Museu de Maricel)