La rehabilitació i la museïtzació del Palau Maricel posarà al dia un dels edificis més emblemàtics de Sitges

L’Ajuntament de Sitges destinarà una partida de 1,7 milions d’euros per dur a terme la primera fase del projecte de rehabilitació i museïtzació del Palau Maricel, que també comptarà amb la subvenció de la Diputació de Barcelona.

Maricel és un eix clau dins el Pla de Mandat (2015-2019) que impulsa el govern de Sitges. El projecte, elaborat pel Consorci del Patrimoni de Sitges amb el suport de l’Ajuntament, té un doble objectiu: rehabilitar i restaurar l’edifici i adequar-lo com a centre d’activitats i d’exposicions temporals de nivell amb caràcter internacional.

Per a la regidora de Cultura, Tradicions i Festes, Rosa Tubau, és molt important posar al dia el patrimoni cultural de la vila ja que “parlem d’una actuació que permetrà suprimir les barreres arquitectòniques, establir els serveis necessaris per a plans d’emergències i la climatització necessària, i també fer una museïtzació i una rehabilitació dels elements ornamentals del Palau Maricel. Evidentment, amb cent anys com té un edifici com aquest, es requereix d’una intervenció integral com la que farem i amb aquest objectiu hi destinem 1.700.000 euros”.

L’alcalde de Sitges, Miquel Forns, assegura que la reforma estructural al Palau Maricel “serà finançada principalment per l’Ajuntament de Sitges amb l’ajuda de la Diputació de Barcelona i d’altres administracions, si podem. Bàsicament, però, el finançament vindrà de l’Ajuntament en un moment en què econòmicament ho podem fer  i en un moment en què ens plantegem que sigui un edifici museïtzat i que pugui acollir també exposicions temporals”.

La reforma estructural té un pressupost total de 2,5 milions d’euros i consistirà en una substancial millora integral de l’edifici, el seu ús públic i la protecció patrimonial. En aquest sentit, l’actuació contempla la restauració dels elements patrimonials; la rehabilitació de la façana i les cobertes; la redefinició d’entrades i de circulacions; la supressió de barreres arquitectòniques mitjançant la instal·lació d’elevadors mecànics, i la millora dels circuits interns. Alhora, les obres suposaran una adequació museogràfica de l’edifici, que permetrà l’organització d’exposicions de format mitjà.

Història: El complex arquitectònic de Maricel

El complex arquitectònic de Maricel forma part del patrimoni històric i artístic de Sitges. Va ser construït entre 1910 i 1918 com a residència de l’industrial, col·leccionista i filantrop nord-americà Charles Deering (1852-1927) i palau per a conservar-hi i mostrari la seva col·lecció d’art. L’artífex del projecte va ser l’enginyer i crític d’art Miquel Utrillo.

El 1921, Deering es va endur totes les col·leccions d’art i deixà els edificis tancats que, a la seva mort, van passar als seus hereus. El 1935, la Junta de Museus va llogar el Palau de Maricel i el 1954 el va adquirir l’Ajuntament de Sitges. La Diputació de Barcelona va comprar l’ala del Sarcòfag i el Museu de Maricel el 1969, i el 1973 va adquirir Can Rocamora.

Maricel constitueix un dels exemples arquitectònics i artístics més característics del Noucentisme, és un dels edificis més emblemàtics de Sitges i forma part de la vida cultural de la vila des dels seus inicis.