La Fundació Stämpfli i el Grand Palais caminen junts

L’aliança entre la Fundació Stämpfli i el Grand Palais de París ja és una realitat i té l’art òptic i cinètic com a nexe comú. Els dos centres inauguren aquest mes d’abril dues mostres sobre aquest moviment que va emergir en el panorama de l’art contemporani dels anys cinquanta del segle passat i que recentment ha recuperat protagonisme. Dynamo (a París) obre aquest cap de setmana i Cinetik ! (a Sitges) ho fa el 27 d’aquest mes.  
Les dues exposicions tenen, òbviament, dimensions i abast ben diferents: el Gran Palais, amb més de 5.000 metres quadrats, presenta una exposició amb 150 artistes i la Fundació Stämpfli reuneix tretze artistes, també internacionals, en els seus acollidors 300 metres quadrats. En tot cas, per a la Fundació sitgetana constitueix un reconeixement i, alhora, un privilegi, anar de la mà d’una institució com el Grand Palais de París. Els fulletons promocionals de Cinetik ! ja han han estat repartits a la conferència de premsa de la mostra parisenca i són a disposició de tots els seus visitants.  
Dynamo i Cinetik ! comparteixen comissari, el professor emèrit de la Sorbona i exdirector del museu Orsay de París, Serge Lemoine, que el 2010 ja va dirigir la primera exposició de la col·lecció de les obres inicials de la Fundació, realitzada a l’Edifici Miramar, i que és el responsable de l’actual muntatge.  
Les dues exposicions revisen l’art òptic i cinètic, un moviment aparegut a mitjans dels cinquanta, amb arrels en el futurisme i en els inicis de l’art abstracte, que es va estendre internacionalment en tots els camps, fins i tot a la vida quotidiana: del disseny a la televisió, de la moda a la decoració interior. Des de fa una quinzena d’anys, l’art cinètic torna a estar present en moltes tendències i països, amb artistes que han incorporat noves eines i suports en la creació d’aquestes obres.  
Les obres que presenta Cinetik ! recullen l’esperit i l’expressió essencial del lumino-cinetisme. Són creacions que tracten la visió, l’espai, la llum, l’estructura o els moviments des d’una perspectiva en la qual, sovint, l’espectador n’és partícep i no únicament el receptor.  
Els tretze artistes seleccionats a Cinetik ! constitueixen una interessant nòmina representativa d’aquest moviment: Antonio Asis, Martha Boto, Carlos Cruz-Díez, Ivan Contreras-Brunet, Elías Crespin, Hugo Demarco, Ángel Duarte, Horacio García Rossi, Francisco Sobrino, Jesús Rafael Soto, Luis Tomasello, Gregorio Vardanega i Pere Stämpfli.  
El nexe comú entre els artistes que participaran a l’exposició, a més de les seves creacions òptiques i cinètiques, és que són, majoritàriament, artistes d’origen espanyol o llatinoamericà que han realitzat la major part de la seva carrera artística a París.  
Fins el 21 d’abril, sis dies abans de la inauguració de la mostra, la Fundació Stämpfli exhibeix una selecció de 35 obres del seu fons, que està format per més de 80 peces de 60 artistes diferents, donades pels autors i el matrimoni Stämpfli al poble de Sitges.