El surrealisme entra a Museus de Sitges amb l’exposició que evoca els logicofobistes de 1936

La mostra és de caràcter itinerant i presenta obres d’Artur Carbonell, Leandre Cristòfol, Esteve Francès, Ramon Marinel·lo i Àngel Planells, entre d’altres

Museus de Sitges inaugura demà divendres, 10 de novembre, l’exposició Logicofobistes: 1936, el Surrealisme com a revolució de l’esperit, una mostra itinerant, que evoca la mítica exposició que va acollir la Llibreria Catalonia de Barcelona just abans de l’esclat de la Guerra Civil. L’exposició està instal·lada a Can Rocamora, on es podrà veure fins el 4 de març.

Logicofobistes: 1936, el Surrealisme com a revolució de l’esperit és una exposició produïda per la Generalitat, la Diputació de Tarragona i l’Ajuntament del Vendrell, amb una versió itinerant produïda i coordinada per  l’Oficina de Patrimoni Cultural de la Diputació de Barcelona. L’exposició està comissariada per Josep Miquel Garcia, de la Fundació Apel·les Fenosa, centre que aporta la major part de documentació exhibida. Entre els originals exposats també hi ha peces de col·leccions particulars. Museus de Sitges ha aprofitat l’arribada de la mostra a Sitges per oferir una instal·lació dedicada a Artur Carbonell (Sitges, 1903 – 1973), un dels màxims exponents del Surrealisme a Catalunya i un dels artistes que va participar a l’exposició del 1936.

L’exposició que acull Can Rocamora presenta una quarantena de peces, que permeten oferir una pinzellada del surrealisme a Catalunya, un cop superada l’hegenomonia del Noucentisme, en un medi artístic on s’esdevenien diversos corrents entre els que el surrealisme destacava en l’obra dels artistes catalans, com Salvador Dalí i Joan Miró. El logicofobisme, darrera manifestació del surrealisme, va adquirir plenitud propagandística els darrers anys de la República. L’exposició  presenta manifestos, programes i obres d’Artur Carbonell, Leandre Cristòfol, Esteve Francès, Ramon Marinel·lo, A. G. Lamolla, Joan Massanet i Àngel Planells, entre d’altres

La mostra evoca l’exposició que el maig de 1936 va acollir la Llibreria Catalonia i que presentava el Surrealisme com un moviment transformador i d’expressió lliure. Va estar impulsada per l’Associació d’Amics de l’Art Nou (ADLAN), una activa entitat creada el 1932 sorgida, entre altres elements, per alguns dels integrants del grup de “L’Amic de les Arts”  i que va constituir un dels referents en la promoció i difusió cultural dels anys de la República. La presència Barcelona de Paul Eluard, l’any 1936, va ser determinant en l’organització de l’exposició.

L’inspirador del manfest logicofobista va ser el crític sitgetà M. A. Cassanyes, antic redactor de “L’Amic de les Arts”, juntament amb el poeta i pintor Josep Viola, que va recollir en el catàleg de la mostra el sentit que expressava el corrent aplegat en l’exposició: “El Surrealisme, aspecte dialècticament antitètic dins la Logicofobista, s’oposa a tota expressió artística i considera la Poesia com a activitat de l’esperit. En la seva recerca del meravellós, sorprenent i excepcional, no és pas evasionista en si, sinó que, tot abastant el concretament poètic, tendeix a precipitar l’actual crisi de consciència, mostrant-se essencialment com a expressió de la revolució permanent de l’esperit”.

Aquesta és la quarta instal·lació que presenta Museus de Sitges a Can Rocamora, la sala d’exposicions temporals situada a l’edifici que enllaça el Cau Ferrat i el Museu de Maricel. La primera va ser Patrimoni actiu 2010 - 2014, que va presentar les actuacions d’adquisició, cessions, difusió i restauració dutes a terme pel Consoci del Patrimoni de Sitges mentre van durar les obres de reforma dels museus. La segona mostra va ser Enric Morera i el seu món (juliol – novembre del 2015), produïda conjuntament amb l’Ajuntament de Sitges i la Biblioteca de Catalunya per commemorar el 150è aniversari del naixement del músic; i la tercera ha estat Emerencià Roig. De la mar al paper (març – octubre del 2017), que ha mostrat una selecció de la col·lecció de marineria d’Emerencià Roig i Raventós. Can Rocamora també va ser un dels escenaris de l’exposició Ramon Casas, la modernitat anhelada, que es va instal·lar al Museu de Maricel.