El Museu de Maricel de Sitges ret homenatge al paisatge noucentista de Joaquim Sunyer

Una instal·lació amb quatre obres celebra el centenari de ‘Cala Forn’, on l’artista culmina la síntesi de classicisme, idealisme i humanització

El Museu de Maricel posa la catifa vermella a Joaquim Sunyer per saludar quatre obres seves, que arriben cedides per diverses col·leccions, amb motiu del centenari de Cala Forn (1917), un dels seus olis més emblemàtics i que representa la més plena humanització del paisatge noucentista. La instal·lació s’ha ubicat a la Sala Sert del Museu de Maricel i ha estat batejada amb el títol d’El paisatge noucentista sitgetà. Cent anys de ‘Cala Forn’ (1917-2017), de Joaquim Sunyer.

La instal·lació dedicada a Joaquim Sunyer està integrada per quatre obres del mateix artista: Cala Forn (1917), que és la que ha motivat la iniciativa i que ha estat cedida pel Museu Nacional d’Art de Catalunya; Pastoral (1910-11), cedida per la Casa - Arxiu Joan Maragall; Paisatge de Sitges (c. 1920), cedida pel Museu Nacional d’Art de Catalunya, i Paisatge de Miralpeix amb vistes a Pere Pau (s.d.), cedida per Dolors Junyent Galeria d’Art.

El paisatge noucentista sitgetà. Cent anys de ‘Cala Forn’ (1917-2017) s’ha inaugurat avui, dijous 25 de maig, amb la presència de la regidora de Cultura, Rosa Tubau; el director del Museu Nacional d’Art de Catalunya, Pepe Serra, i la directora de Museus de Sitges, Vinyet Panyella. L’exposició està organitzada per Museus de Sitges, amb la col·laboració de l’Ajuntament de Sitges, la Diputació de Barcelona, la Generalitat de Catalunya i el Museu Nacional d’Art de Catalunya. La instal·lació es podrà veure fins el mes d’octubre.

Cala Forn i el paisatge de Sunyer
La mostra suposa l’escenificació del paisatge de Sitges idealitzat per Joaquim Sunyer a començament del segle XX i concentrat en quatre pintures. Amb Cala Forn, Sunyer culmina la síntesi el classicisme, idealisme i humanització. És una obra que representa la plenitud de l’artista i la humanització absoluta del paisatge ideal traçat pel Noucentisme. El paisatge ideal s’humanitza en una síntesi conciliadora que marca un punt d’inflexió en l’evolució de l’artista i on el tractament de la figura humana assoleix un alt nivell de depuració, simplicitat i versemblança que s’assimilen al retrat, una via que Sunyer no ha deixat de practicar i que arrenca amb més força a partir d’aquest passatge.

Els paisatges de Sunyer insisteixen en una idea compositiva del paisatge rural sense concessions al tòpic de les imatges més conegudes. La tria de llocs  inèdits fins el moment com a matèria pictòrica comporta l’expansió plàstica de la geografia local, que l’artista treballa amb insistència. Indrets com les fondalades del Picorb o les envistes del Clot dels Frares, la Riera de Ribes i Miralpeix consoliden el paisatgisme sunyerià al llarg dels anys vint del segle XX.

En aquell moment, la força del paisatge es dilueix i se substitueix per una altra mirada, palesa en els retrats, el nus i les escenes familiars dins del correlat estètic de la Nova Objectivitat. Des de 1928 fins 1938 esdevé “el cap i guia de la pintura catalana”.

La Sala Sert de Maricel
L’espai escollit pels Museus de Sitges per acollir la instal·lació no és casual: la Sala Sert del Museu de Maricel està integrada per vuit pintures de Josep Maria de Sert realitzades el 1916 amb motiu de la Gran Guerra i permeten emmarcar les obres de Sunyer en el seu temps, però en un context radicalment diferent. A la Sala Sert, s’hi va instal·lar durant l’exposició Ramon Casas, la modernitat anhelada l’àmbit dedicat a la Poètica de les multituds, on, entre d’altres obres lluïa l’oli dedicat a la Sortida de la processó de Corpus de Santa Maria del Mar (1896, MNAC). 

Els altres Sunyer de Museus de Sitges
El Museu de Maricel té tres olis de Joaquim Sunyer dos dels quals pertanyents a la Col·lecció d’Art de la Vila i un al Fons Maricel. Les col·leccions del Consorci del patrimoni desitges també han incorporat un altre Sunyer procedent de Can Falç. El Museu de Maricel, té actualment quatre obres cedides per part de dipòsit externs.

- Maternitat (1908), Museu de Maricel (Col·lecció d’Art de la Vila)
- Amadeu (1923), Museu de Maricel (Col·lecció d’Art de la Vila)
- Retrat de na Montserrat Gorgas i Ferrer (1930), Museu de Maricel (Fons Maricel)
- Dona (1919), Can Falç (Fons Can Falç de Mar, Reserva)
- Les germanes Ribas (1913), Museu de Maricel (Dipòsit MNAC), actualment a l’exposició temporal del Museu Morera, de Lleida
- Les dues cotorres (1917), Museu de Maricel (Dipòsit MNAC)
- L’oriol (1911), Museu de Maricel (Dipòsits MNAC)
- Retrat del poeta Trinitat Catasús (1916), Col·lecció particular. Dipòsit temporal Museu de Maricel

Obres en préstec per a la instal·lació
- Cala Forn (1917), Préstec del Museu Nacional d’Art de Catalunya
- Pastoral (1911), Préstec de la Casa – Arxiu Joan Maragall (Generalitat de Catalunya)
- Paisatge de Sitges (c. 1920), Dipòsit del Museu Nacional d’Art de Catalunya al Museu de Maricel
- Paisatge de Miralpeix amb vistes a Pere Pau (s.d.), Préstec de Dolors Junyent Galeria d’Art

Fitxa de l’exposició