El Cau Ferrat participa als 116 anys de pintura catalana del Museu Episcopal de Vic

‘Rêverie’, de Rusiñol, i ‘Retratant-se’, del mateix Rusiñol i Casas, són les obres prestades

Dues obres del Cau Ferrat integren l’exposició 116 anys de pintura catalana, que va inaugurar divendres el Museu Episcopal de Vic i que fotografia els corrents i les tendències més rellevants de la pintura compresa entre finals del segle XIX i començament del XXI. Rêverie (La medalla), de Santiago Rusiñol, i Retratant-se, del mateix Rusiñol i Ramon Casas, són les dues representants del Cau en aquesta significativa mostra.

116 anys de pintura catalana abraça un espai de temps prou ampli i transformador per a recollir obres ubicades en corrents diversos, que van del Modernisme i les primeres avantguardes a les darrers tendències de l’art contemporani. La nòmina d’artistes que integren la mostra és àmplia i completa, amb noms com Ramon Casas, Santiago Rusiñol, Joaquim Sunyer, Joaquim Mir, Francesc Gimeno, Salvador Dalí, Joan Miró, Joan Brossa, Joan Ponç, Antoni Tàpies, Ràfols Casamada, Joan Hernández Pijuan, Miquel Barceló, Josep Guinovart, Perejaume, Alfons Borrell¡ i Josep Vernis, entre d’altres. 

L’exposició presenta obres d’autors encabits en moviments específics, que van contribuir amb el seu treball a consolidar-los, i també, obres d’autors amb llenguatges personals que han esdevingut figures esparses que han desenvolupat la seva tasca fora de grups, ismes o generacions. Tot plegat, 116 anys de pintura catalana ofereix un corpus de la pintura catalana moderna i contemporània, que aplega en un mateix espai una bona representació de les diverses formes d’expressió artística que van sorgir a Catalunya durant poc més del darrer segle, en completa harmonia amb allò que esdevenia a l’exterior. Es tracta d’una selecció de peces artístiques que habitualment només es poden veure exposades en diferents museus, fundacions o, fins i tot, formant part de col·leccions particulars.

Retratant-se és un dels olis més representatius del Cau Ferrat. Fet a quatre mans per Santiago Rusiñol i Ramon Casas a la Cerdanya el 1890, mostra els dos artistes pintant-se mútuament. Rêverie (La medalla), de Santiago Rusiñol, data de 1894 i ha estat una de les obres que ha triomfat a l’exposició El Greco. La mirada de Rusiñol, organitzada per la Fundació Godia i Museus de Sitges a Barcelona, Palma i Saragossa.