Museus de Sitges: marca de cultura i de compromís social

Rehabilitació, restauració, reparació, consolidació, sanejament, climatització, protecció,  posada a normes, renovació i implementació d’instal·lacions, dotació d’aplicacions tecnològiques, millora d’accés, senyalització, retolació i museïtzació, han estat les principals realitzacions del projecte d’obres dels museus de Sitges. Juntament amb aquest conjunt d’intervencions destaca per damunt de tot la voluntat de salvaguardar i protegir el patrimoni arquitectònic i artístic dels museus i de les col·leccions artístiques que en formen part. La reobertura dels museus del Cau Ferrat, Maricel i Can Rocamora constitueix, més que un esdeveniment, un important guany per a l’art, la cultura i el patrimoni. Quatre llargs anys d’obres de gestió complexa ha estat un període que s’ha fet llarg d’esperar, però els resultats han valgut la pena.

Un primer tast de la restauració dels edificis es va oferir al poble de Sitges i a tots aquells que van tenir  l’oportunitat de visitar-los el passat 14 de juny quan es va organitzar una jornada de portes obertes per tal de mostrar els museus al nu, una vegada havia acabat l’obra i abans de la posada en marxa de les instal·lacions. Les gairebé dues mil persones que hi van passar van tenir l’ocasió de contemplar les millores realitzades i implementades  i d’estrenar una circulació que abasta la totalitat dels tres edificis. Els museus al buit es mostraven en la seva estricta bellesa.

El Cau Ferrat i Maricel mostren la seva singularitat i el seu fort atractiu des de les respectives diferències. El Museu del Cau Ferrat conserva el mateix aire intimista, l’esperit del modernisme que Rusiñol li va atorgar, amb la recuperació del discurs museogràfic que Joaquim Folch i Torres hi va implantar en la seva obertura com a museu públic el 1933. El respecte al patrimoni heretat ha estat exercit al màxim, perfectament acoblat amb les novetats tècniques, tecnològiques i museogràfiques que el converteixen en un museu per al segle XXI. El Museu del Maricel, que integra col·lecció del Dr. Jesús Pérez-Rosales amb la col·lecció d’Art de la Vila, ofereix el transcurs per la història de l’art des del segle X fins la figuració de la segona meitat del segle XX amb obres capdavanteres i de màxima qualitat presentades amb un canvi radical de plantejaments respecte la disposició anterior. L’augment d’espai per a l’exposició permanent i el respecte al patrimoni arquitectònic han estat dues constants en l’orientació del museu. La museïtzació de Can Rocamora i la seva integració al conjunt museístic del Cau Ferrat i de Maricel ha comportat no únicament la dotació dels serveis que actualment els museus requereixen (accés, acolliment, botiga…) sinó també la salvaguarda dels elements artístics i patrimonials i una nova sala per a exposicions temporals. Amb motiu de la reobertura dels museus dita sala acull l’exposició “Patrimoni Actiu”, en la que es mostra la feina portada a terme al llarg dels quatre anys que els museus han estat tancats, fonamentada en el treball sobre les col·leccions i basada en la definició dels Museus que estableix l’ICOM.

S’obre ara una nova etapa per als museus de Sitges. Una etapa en què, per fi, s’ofereix a la població i als visitants el retrobament amb l’art i amb el patrimoni, amb un conjunt de béns culturals que són marca de la vila i de la seva història cultural, i que també són valors de present i de futur. S’acompleix i es mostra un dels objectius traçats, com era el d’assolir la fita d’una renovació i una posada al dia no únicament física sinó també conceptual i museogràfica. En el seu conjunt global, els museus de Sitges, oberts a tota mena de públics, aporten la possibilitat de la contemplació, el gaudi i l’estudi d’una completa historia de l’art des de la cultura púnica (la col·lecció d’arqueologia eivissenca del Museu de Cau Ferrat) fins l’art contemporani internacional a la Fundació Stämpfli. El Cau Ferrat i Maricel, paradigmes del Modernisme i del Noucentisme, en constitueixen l’epicentre i el nexe més emblemàtic. La fesomia de Sitges, i la del territori penedesenc, s’enriqueix amb la posada al dia de les seves institucions museístiques que comencen la seva trajectòria pel segle XXI amb nous projectes i amb la voluntat de renovar el seu compromís amb la conservació i difusió dels béns patrimonials com a marca de cultura i de compromís social.

Vinyet Panyella

Directora-gerent del Consorci del Patrimoni de Sitges