La Festa Major als Museus de Sitges

La Festa Major forma part de la programació consolidada dels Museus de Sitges, així com totes les altres festes del calendari sitgetà. Però aquesta és la més important, la que marca el ritme de tot l’any. La il·lusió, l’expectació i la participació que genera no es poden comparar a cap altre esdeveniment de la Vila. Per la Festa Major la gent viu, reviu i recorda, cadascú a la seva manera i en la seva mesura: trobades, itineraris, llocs, colles... Genera imaginació i es nodreix de la capacitat de la nostra ciutadania en inventar tradicions, consolidar esdeveniments, viure a fons i en versió personal i intransferible les trenta-sis hores i deixar fixats els moments, les impressions i les imatges més belles, entranyables i colpidores de la Festa.

Enguany la Festa Major de Sitges ha estat declarada Festa Patrimonial d’Interès Nacional per part del Govern de Catalunya, un fet llargament reivindicat i feliçment assolit. Diu un vers del Ball dels Pastorets que la Festa Major de Sitges és la millor dels catalans, i nosaltres sempre ho hem cregut i celebrat així. Altrament, hem format part del grup impulsor, juntament amb l’Agrupació de Balls Populars i l’Ajuntament de Sitges, del que ha de ser el Centre d’Interpretació de la Festa, imprescindible ara enfront del compromís que suposa aquest nomenament.

Els Museus de Sitges, en col·laboració amb la Comissió de la Festa Major, ens hem sumat al Programa de la Festa Major d’enguany amb un seguit d’actes: concerts a la Sala Gòtica del Museu de Maricel, tallers familiars al Racó de la Calma, portes obertes als Museus i, com va essent costum d’uns anys ençà, dedicant la Peça del Mes d’agost a algun element directament relacionat amb la Festa. Es tracta de sumar per fer-la més lluïda i per oferir el millor del que tenim per disfrutar-la al llarg d’una capvuitada allargassada que abasta la segona quinzena de l’agost.

El dilluns 15 iniciem les activitats festives amb el Concert de Festa Major d’òpera, a càrrec del cantant Silveri O, acompanyat per la pianista i concertista Mariona Sarquella; el concert va a benefici de la Festa. El dilluns 22 consolidem la tradició del Concert de Festa Major a càrrec del grup Retrio, que interpretarà les músiques de la Festa amb ritme i cadència propis. El dia 26, un cop passades les trenta-sis hores, Jornada de Portes Obertes als Museus del Cau Ferrat i de Maricel. És una diada més que significada per poder contemplar una vegada més el quadre de Felip Masó de La Processó de Sant Bartomeu (1884), que des de 1935 forma part de la Col·lecció d’Art de la Vila. Per als més petits, els divendres 12 i 19 d’agost hi ha el Taller Familiar Pintem la Festa Major al Racó de la Calma.

La Peça del Mes d’agost d’enguany és fruit d’una especial celebració: la de la muralla sitgetana del segle XIV. Es commemoren els 40 anys de la redescoberta de la muralla al jardí de la casa de Pere i Anna Maria Stämpfli, on acolliran aquest acte. La patrimonialització de la muralla de Sitges hi té els seus antecedents i l’arqueòleg Joan García Targa n’ha realitzat la recerca.

Ens farà goig que ens vulgueu acompanyar en les activitats que hem organitzat per a la Festa Major de Sitges 2016. Us hi esperem, mentre us desitjem una bona i feliç Festa Major!

Vinyet Panyella i Balcells