El Greco i Rusiñol al CaixaFòrum de Saragossa

Aquesta setmana s’ha acomplert la tercera i darrera etapa de la itinerància de l’exposició El Greco. La mirada de Rusiñol, a CaixaFòrum de Saragossa. Aviat es complirà un any de la inauguració de la mostra a la Fundació Godia (Barcelona), on va esdevenir la darrera activitat de l’entitat. A principis d’estiu va ser presentada a CaixaFòrum de Palma de Mallorca, a l’edifici modernista de Domènec i Muntaner (l’antic Gran Hotel), coincidint amb la temporada estiuenca. Del 10 de novembre fins el 7 de febrer de 2016 romandrà a Saragossa, complementada amb visites guiades i activitats escolars preparades expressament a l’entorn de l’exposició.

Per bé que encara no és hora de fer balanç numèric ­–visitants, obres exposades, activitats, recepció crítica…–­ cal remarcar dos dels aspectes més rellevants. En primer lloc, el fet que des del Consorci del Patrimoni de Sitges s’hagi aportat una part important del patrimoni sitgetà del Museu del Cau Ferrat. A més dels dos quadres del Greco universalment coneguts, Les llàgrimes de Sant Pere i La Magdalena penitent, les obres de Rusiñol directament influïdes per la seva pintura –cromàticament, temàticament i conceptualment– com són La morfina i el seu contrapunt, La medalla, Miss McFlower (retrat de Matilde Escalas), el cicle dels místics o Dijous Sant a Pollença s’han posat en valor definitivament dins de l’àmbit de l’estètica grequiana.

Altrament, el fet d’haver comptat amb la col·laboració de la Fundació La Caixa per a la coproducció, difusió i itinerància d’aquesta mostra ha estat cabdal per a la seva realització. Aquesta primera experiència ha resultat tant decisiva com positiva  i ha posat de manifest el benefici de la col·laboració dels àmbits públic i privat quan els objectius són clars; els projectes, definits i la vocació de servei cultural i social en favor del patrimoni formen part dels principis rectors de les institucions i entitats.

Vinyet Panyella

Directora-gerent del Consorci del Patrimoni de Sitges