El Cau, arran dels ulls

Vinyet Panyella

'Retrat de Carles Mani', per Santiago Rusiñol

Dos anys després del tancament del Cau Ferrat per les obres que s’hi estan portant a terme, una important part de la col.lecció es mostra sota el denominador comú de la seva aportació a l’Art Modern.

L’exposició que organitza el Consorci del Patrimoni de Sitges amb el títol de L’Art Modern. Obres mestres del Cau Ferrat constitueix una nova i diferent oportunitat per contemplar la més acurada tria de les peces d’aquest museu tan singular i tan nostre. El Cau Ferrat, museu del Modernisme, depassa l’estricta frontera local perquè l’art que hi aixopluga – per dir-ho amb les paraules que faria servir el seu Senyor – és un art antic i modern de vocació i de factura universal, tant per la quantitat d’obres que s’hi mostren com per la seva qualitat i la seva significació en el respectiu context artístic.

El Cau, alhora, és tot ell peça única, pel contingut i també pel continent. És un edifici que sorgeix de la voluntat fundacional d’un jove Rusiñol que el 1893 crea l’indret que acull la seva col.lecció artística ja llavors valorada i preuada, el seu habitatge entre nosaltres, i el taller d’artista on pinta i escriu durant llargues temporades. És l’àmbit on perviu l’art total, on música, pintura i literatura conviuen convertint en realitat tangible l’expressió de la voluntat creativa de Rusiñol i els artistes que el visiten i l’envolten.

Mentre actualment es treballa en el projecte d’obres que l’han de convertir en un museu amb totes les exigències d’un museu modern conservant íntegrament el seu caràcter únic, el Cau continua viu. Els treballs de catalogació automatitzada estan en procés per tal de fer accessibles els catàlegs de les seves col.leccions – forja, pintura, vidre, ceràmica, escultura, dibuix... – des de la pàgina web dels museus de Sitges (www.museusdesitges.cat). Al llarg d’aquests dos anys, continuant la planificació del Departament de Restauració del Consorci del Patrimoni de Sitges, s’ha prosseguit la restauració i conservació preventiva de les obres del museu, de manera que les que configuren l’exposició llueixen en tot els seu esplendor. Els estudis de determinades obres que es porten a terme actualment ens poden donar sorpreses d’autories i dates.

'L’Art Modern. Obres mestres del Cau Ferrat' permet contemplar arran d’ulls el que estàvem acostumats a veure omplint totes les parets del Cau, abassegades pel blau intens que reconeixerem, també, a la primera planta de Miramar. L’exposició s’organitza en tres àmbits que, successivament, ens presenten la figura del senyor del Cau Ferrat i col.leccionista per excel.lència amb una interessant iconografia; les principal obres de la col.lecció d’art antic que constitueix un dels fonaments de la modernitat rusiñoliana i una extensa mostra de pintura, dibuix i escultura en la que es mostra linealment l’obra de Santiago Rusiñol, Ramon Casas, Enric Clarasó, Miquel Utrillo, Darío de Regoyos, A. Mas i Fondevila, Joaquim de Miró, Gustave Violet, Joan Llimona, Ramon Pichot, Anglada Camarasa, Ignacio Zuloaga, Isidre Nonell, Carles Casagemas, Manolo Hugué, Picasso i Pau Gargallo, entre altres.

L’exposició és organitzada i produïda pel Consorci del Patrimoni de Sitges, amb la col.laboració del MNAC, del que és secció el Museu Cau Ferrat, sota el comissariat de l’historiador de l’art Ignasi Domènech. Per primera vegada s’hi incorporen elements de tecnologia de la informació en diverses obres. Amb l’aplicació dels codis QR a aquelles que han estat objecte del programa de 'La peça del mes' es pot rebre presencialment directament al mòbil la informació publicada a les fitxes.

Durant vuit mesos tindrem l’oportunitat de reveure les obres més emblemàtiques i descobrir tota una altra dimensió del Cau Ferrat. El discurs selectiu i lineal de l’exposició permet noves lectures i reflexions d’un conjunt de peces que resten obertes a la creació de coneixement, al gaudi i a la contemplació per part de tota mena de públics. El Cau, arran dels ulls, és una oportunitat única.

Vinyet Panyella
Directora-gerent del Consorci del Patrimoni de Sitges