La Peça del Mes dels Museus de Sitges desvetlla la riquesa d’un retrat en miniatura

En l’ús del retrat, l’artista impregna l’obra del seu estil propi i d’un missatge ocult, que sovint no és visible a la mirada de l’ésser humà. Un contingut que combina la personalitat del retratat, les emocions del moment i el simbolisme de l’obra.

Tots aquests aspectes es fan encara més invisibles a l’ull de l’espectador i més rellevants al traç de l’artista en la creació de retrats en miniatura. Un tipus de pintura que té els seus inicis al segle XVI i que prové de dos models iconogràfics diferents: el retrat en relleu (segells, medalles o monedes) i la il·lustració de codis miniats.

En els seus inicis, del retrat en miniatura s’anomenava il·luminació i la seva tècnica era la mateixa que l’emprada en il·lustrar llibres: la pintura a l’oli. Tot i que avui, en referir-nos a les miniatures, ho fem pensant en un tipus de retrat que hom pot portar a sobre, en el qual s’han fet servir diferents colors o materials i que ha comptat amb una execució detallista per tal d’aconseguir el mateix efecte i la mateixa qualitat artística que en un retrat de gran mida.

Nena (Figura femenina)‘, d’un artista anònim espanyol
(cap a 1825)
Miniatura a l’aquarel·la i guaix sobre ivori
Museu de Maricel, Sitges. Col·lecció Dr. Jesús Pérez-Rosales

Per descobrir-ho només cal apropar-se a una d’aquestes autèntiques obres de la mà d’un expert. Quelcom que us conviden a fer els Museus de Sitges.

Què pot amagar un retrat en miniatura?

Amb motiu de la Peça del Mes de novembre de 2020, els Museus de Sitges han comptat amb una presentació a càrrec de Jordi Carreras Barreda, historiador de l’art expert en la pintura dels anys XIX i XX i en les arts decoratives.

Qui millor que ell per explicar-nos l’excepcional treball amagat darrere un retrat en miniatura que forma part de la Col·lecció del Dr. Jesús Pérez-Rosales al Museu Maricel de Sitges?

L’obra, titulada ‘Nena‘, pertany a un artista espanyol desconegut i data aproximadament del 1825. Es tracta del retrat en miniatura d’una figura femenina a partir de la tècnica de l’aquarel·la i guaix sobre ivori. Una obra que reflecteix no només la imatge de la seva protagonista sinó també tot un conjunt de detalls que passen desapercebuts a simple vista. Des d’un pentinat i una indumentària a l’ornamentació d’una estança o el paisatge amagat darrere una finestra.

Una invitació a aturar-se i observar aquest tipus d’obres que també tenen el seu espai a les col·leccions dels Museus de Sitges. I que podem trobar des del Museu de Maricel a Can Falç de Mar.

Apropeu-vos a descobrir-les als museus i deixeu-vos sorprendre!