El #8M – Dia de la Dona 2024 als Museus de Sitges

Des del moment mateix de la fundació dels Museus de Sitges, la dona han tingut un paper determinant en la seva configuració i el seu desenvolupament. Dones artistes i investigadores, muses i col·leccionistes que han estat decisives en la història de l’art i el patrimoni cultural sitgetà.

A un costat de Santiago Rusiñol trobem la seva esposa Lluïsa Denís i Reverter (1862-1946). Una artista de caràcter polifacètic, dramaturga, poeta, compositora i pintora. I a l’altre costat la seva filla Maria Rusiñol i Denís (1887-1972). Qui també va destacar com a pintora, novel·lista i poeta. Dues referents en clau de dona vinculades al Museu del Cau Ferrat, com en podríem trobar d’altres a la resta dels Museus de Sitges, com Lola Anglada i Sarriera (1896-1984) al Museu Romàntic Can Llopis i al Museu de Maricel.

Santiago Rusiñol entre Lluïsa Denís i Maria Rusiñol

D’acord amb aquest propòsit els Museus de Sitges volem commemorar el Dia Internacional de la Dona amb diverses iniciatives dedicades a les dones artistes. Un ventall d’activitats entre les quals destaquen les habituals visites guiades a les col·leccions permanents i les exposicions temporals, així com una nova ruta feminista al Museu de Maricel. També us recomanem acostar-vos a les obres literàries en clau de dona, ja sigui a través del club de lectura o de la llibreria que trobareu a la botiga dels Museus de Sitges. I, de la mateixa manera, volem que pareu atenció a les noves activitats especials: una audició ambiental de música de dones compositores i una visita guiada dinamitzada amb veus corals.

Esdeveniments que formen part del programa Activitats culturals del 8M: dones artistes, visites guiades i molt més, destacat per Cases Icòniques de Catalunya. I és que en aquest recorregut pels Museus de Sitges, les dones artistes, les seves obres i el seu llegat són protagonistes indiscutibles.

Entre les obres exposades, algunes prenen especial significació en el Dia de la Dona. És el cas de les 18 aquarel·les de Maria Rusiñol exhibides al Museu del Cau Ferrat.

O també de ‘Desconeguda del Sena’. Una màscara funerària d’autoria anònima que igualment trobareu al Museu del Cau Ferrat.

Dues peces presentades per Anna Viadel i Susana Preston, respectivament, que formen part del projecte #DonesMuseusLocals de l’Oficina de Patrimoni Cultural de la Diputació de Barcelona. Obres que trobareu al Museu del Cau Ferrat de Sitges, al costat d’aquestes peces singulars que el Museu de Maricel incorpora enguany una nova ruta en clau feminista tot aportant una visió de les seves col·leccions en clau de gènere.

Aquest recorregut ha estat incorporat al catàleg de rutes guiades dels museus i s’estrena el 9 de març dins de la programació especial d’actes de celebració del 8M de manera conjunta amb Una mirada feminista al Cau Ferrat. Visita en clau de gènere que es va estrenar ara fa dos anys. Així com amb l’exposició virtual ‘En clau de donaque es va presentar amb motiu del Dia Internacional dels Museus 2020.

D’una banda, amb la nova sessió del tercer club de lectura Santiago Rusiñol que tindrà lloc el dijous 21 de març. La penúltima obra d’aquesta edició del club té com a protagonista una de les obres cabdals del modernisme: Solitud, de Víctor Català. Pseudònim masculí emprat per Caterina Albert (1869-1966).

Un clàssic de la literatura que ens recorda que La Puntual, botiga dels Museus de Sitges, és parada obligada pels visitants.

Alguns dels llibres disponibles a La Puntual, botiga dels Museus de Sitges

En ella trobareu infinitat de records i detalls, així com una selecció dels llibres a la venda. Amb obres atemporals signades per Lola Anglada, com En Peret, Contes del paradís, Margarida, Narcís o La meva casa i el meu jardí. Al costat de catàlegs artístics com Quan les dones havien de pintar flors o Lluïsa Vidal. La mirada d’una dona, l’empremta d’una artista, ambdós escrits per Consol Oltra; o Artistes compromeses amb la República: 1931-1939, comissariat i editat per Núria Rius Vernet i Julián Díaz de Otazu. Així com llibres amb mirada feminista i local, com Dones de Sitges que recull la memòria oral de tota una generació de dones sitgetanes.

D’una banda, el divendres 8 de març s’ha programat una Audició ambiental de música de dones compositores. Una visita acompanyada per música en clau de dona de diferents èpoques i estils, amb peces des de Clara Schumann
i Fanny Mendelssohn fins a Aretha Franklin i Nina Simone.

Dues visites ambientades en clau de gènere als Museus de Sitges

I, de l’altra banda, pel dissabte 9 de març s’ha programat el recital Les dones a través de l’art. Una visita guiada per una selecció de les obres que conformen la col·lecció permanent dels museus del Cau Ferrat i de Maricel dinamitzada amb el Cor Balaio. Un recorregut que permet rellegir l’art dels Museus de Sitges en clau de gènere, de caràcter gratuït i amb reserva prèvia. Per aquesta darrera activitat ja s’han exhaurit les places, però ben aviat tornarem a repetir-la.

Una festa en clau de dona oberta a tothom i que mostra els museus a una mirada feminista sobre l’art. Aquesta és la proposta dels Museus de Sitges pel Dia de la Dona 2024. Us hi esperem!