‘Visions & Cants’ al club de lectura Santiago Rusiñol

Dos dels màxims exponents de les lletres catalanes de les acaballes del segle XIX van ser Joan Maragall i Santiago Rusiñol. Protagonistes de la ruta i visita Literària Maragall-Rusiñol, que organitzen els Museus de Sitges, el seu recorregut passa pels principals escenaris del modernisme sitgetà que Rusiñol i Maragall van compartir entre 1893 i 1898.

Anys en què l’estètica simbolista va assolir la seva màxima influència sobre l’art modernista i que els textos d’un i de l’altre permeten glossar excepcionalment. La seva relació i mútua admiració ens ha arribat a través de diversos testimonis artístics i literaris, fet pel qual era obligada la presència del poeta Joan Maragall al club de lectura Santiago Rusiñol a través d’alguna de les seves obres literàries.

L’obra escollida ha estat Visions & Cants, escrita per Joan Maragall i publicada per Tipografia “L’Avenç” l’octubre de 1900. Un llibre de poesia dividit en tres parts (visions, intermezzo i cants) on, com si d’una línia del temps es tractés, l’autor situa diferents personatges llegendaris i històrics per prendre consciència de la nació catalana.

Aquesta tercera sessió del club de lectura ens trasllada a una de les obres cabdals del modernisme. Segon llibre del gran poeta català i nova mostra del compromís editorial de “L’Avenç” amb la literatura del país.

‘Visions & Cants’: poesia maragalliana al club de lectura

La lectura de textos de Thomas Carlyle, Ralf Emerson o Johann W Goethe, a qui Joan Maragall va traduir, va influir profundament tant en l’escriptura de Visions & Cants com en el disseny de l’obra. Des de les visions representatives del passat històric, a l’intermezzo associat a un moment de transició o els cants com a projecció del temps futur.

Cartell de l’obra de teatre de J. W. Goethe “Ifigènia à Tàurida” (traduïda al català per J. Maragall),
de Miquel Utrillo i Morlius
Impremta Adrià Gual (impressor), 1898. Litografia sobre paper
Museu del Cau Ferrat, Sitges. Col·lecció Santiago Rusiñol

Entre les Visions destacaquen textos com ‘El mal caçador’ o ‘El comte Arnau’ que permeten a Maragall reflexionar sobre l’eternitat.

L’Intermezzo és la part central del llibre, formada per catorze textos, que acompanya en la meditació sobre els fets quotidians i els fets excepcionals, les festes.

Mentre que els Cants, com a part final de l’obra, apel·la al futur dels catalans i arrenca amb textos carregats d’emoció com ‘La sardana’ i ‘El cant de la senyera’. Destinats a tot un país que s’uneix al voltant d’un mateix cant.

Recordeu un cop més que aquest acte és de caràcter gratuït i té places limitades. La sessió dedicada a Visions & Cants de Joan Maragall tindrà lloc al Museu del Cau Ferrat el dijous 19 de gener a les 18 h., i que està coordinat per Andreu Bosch i organitzat pels Museus de Sitges.

Un acte emmarcat en aquesta segona edició del club de lectura Santiago Rusiñol. Si no sou a temps de reservar plaça, recordeu que encara queden tres sessions més dedicades a: L’alegria que passa (16 de febrer de 2023), El místic (23 de març de 2023) i L’illa de la calma (20 d’abril de 2023).

Preneu nota. Us hi esperem!

Bibliografia

CRUZET, Josep M. (1964) ‘Marañón i tres figures catalanes : Rusiñol, Cambó i Maragall’. Dins: Cataluña al doctor Marañón. Barcelona : Diputación Provincial, p. 33-38.
MARAGALL, Joan. (1900) Visions & cants. Barcelona: Tipografia L’Avenç. 84 p.
MARAGALL, Joan. (2018) Visions & cants; edició a càrrec d’Ignasi Moreta. Barcelona: Castellnou. 143 p.
MURGADES, Josep. ‘El Goethe de Maragall o com es pot suplir “la falta d’una tradició literària pròpia i seguida”‘. Dins: Quaderns: revista de traducció; Núm. 26 (2019), p. 33-49.
VILAR, Esther ‘Un bohemi al despatx del poeta Maragall’. Dins: El Blog de la BC [Consulta: 16/01/2023]. En línia: https://www.bnc.cat/El-Blog-de-la-BC/Un-bohemi-al-despatx-del-poeta-Maragall