El club de lectura Santiago Rusiñol viatja ‘Del Born al Plata”

En la història de l’Argentina van ser especialment significatius dos esdeveniments que van tenir lloc a principis del segle XIX: la Independència de l’Imperi Espanyol, durant la Revolució de Maig de 1810, i el posterior procés de l’Anarquia de l’Any XX l’any 1820.

L’any 1910, coincidint amb el centenari de la independència argentina, dos grans amics com Santiago Rusiñol i Enric Borràs van viatjar plegats a Buenos Aires. Carregats de pintures que Rusiñol volia exposar i vendre a l’altra banda de l’Atlàntic, aquella tranquil·la travessia es va convertir en un bany de multituds només arribar a la ‘capital platenca’.

L’èxit de Rusiñol com a pintor i dramaturg, amb no poques obres estrenades pel mateix Borràs, i la seva personalitat carismàtica i fulgurant van seduir als argentins que no van estalviar en homenatges, invitacions a tertúlies i entrevistes a l’artista. Sales i teatres de Buenos Aires es van omplir per rebre a Santiago Rusiñol qui afalagat per aquesta gran rebuda no va dubtar a agafar la seva ploma per explicar els detalls d’aquella estada que es va perllongar durant mig any en una sèrie d’articles titulada Del Born al Plata.

Els relats, on un cop més Rusiñol va fer palès el seu to irònic i sagaç, van ser inicialment publicats en el setmanari L’Esquella de la Torratxa. I, un any més tard, van ser recopilats en forma de llibre amb edició d’Antoni López, preàmbul de Gabriel Alomar i dedicatòria a Enric Borràs, el seu acompanyant en aquell viatge des de la ciutat del Born a la capital del Plata.

2n cicle del club de lectura: ‘Del Born al Plata’

La faceta viatgera de Rusiñol ha quedat glosada al llarg de diverses obres de l’artista. Per exemple amb ‘Desde mi carro’, crònica del un periple artístic-literari de Ramon Casas y Santiago Rusiñol per Catalunya un estiu de 1889 que va recollir La Vanguardia. Però també amb altres obres com Desde el Molino (1894), Andalusia vista per un català (1896), L’Illa de la calma (1905) o Del Born al Plata (1911). Totes elles, anant més enllà de les pàgines d’un diari, van acabar immortalitzades en forma de llibre.

La primera trobada del segon cicle del club de lectura pren un d’aquests llibres de viatges, Del Born a l Plata: impressions de viatge, on Rusiñol relata la seva travessia al llarg de l’Argentina i l’Uruguai. Una cinquantena de relats que arrenquen en el mateix moment d’embarcar-se ‘Cap a Amèrica’ i que finalitzen a la ciutat de ‘Montevideo’.

D’aquell llarg recorregut a l’altra banda de l’Atlàntic que originalment va durar sis mesos el cub de lectura Santiago Rusiñol farà tres parades especials. Una primera en la descripció de ‘La Pampa’ (capítol XXXV), una segona a ‘La caça del “yacaré” ‘(capítol XLII) i una darrera a ‘Tucumán’ (capítol XLVIII) on Rusiñol il·lustra la descripció del tango i de la realitat.

Encara sou a temps d’embarcar-vos, però no us despisteu que queden pocs bitllets. La primera sessió del club de lectura Santiago Rusiñol dedicada a Del Born al Plata tindrà lloc al Museu del Cau Ferrat el dijous 17 de novembre a les 18 h.

Recordeu que l’acte és de caràcter gratuït, té places limitades i serà coordinat per Andreu Bosch i organitzat pels Museus de Sitges. Encara sou a temps d’assistir-hi a aquesta sessió. Però si feu tard o teniu interès en alguna altra sessió, en tenim previstes d’altres dedicades a: El bon policia (15 de desembre de 2022), Visions i cants de Joan Maragall (19 de gener de 2023), L’alegria que passa (16 de febrer de 2023), El místic (23 de març de 2023) i L’illa de la calma (20 d’abril de 2023).

Preneu nota. Us hi esperem!

Bibliografia bàsica

CAPDEVILA, Jaume. L’Esquella de la Torratxa’: 60 anys d’història catalana (1879-1939). El Papiol: Efadós, 2013. 231 p.
CASACUBERTA, Margarida. Santiago Rusiñol: vida, literatura i mite. Barcelona: Curial, Publicacions de l’Abadia de Montserrat, 1997. 616 p.
COLL, Isabel. Santiago Rusiñol. Sabadell: Editorial Ausa, 1992. 398 p.
LAPLANA, Josep de C. Santiago Rusiñol. El pintor, l’home. Barcelona: Publicacions de
l’Abadia de Montserrat, 1995. 589 p.
LLUÍS I VIDAL-FOLCH, Ariadna. Viatge a l’Argentina del Centenari: Santiago Rusiñol, Del Born al Plata. Barcelona : Casa Amèrica Catalunya, 2010. 301 p.
PANYELLA, Vinyet. Santiago Rusiñol, el caminant de la terra. Barcelona: Edicions 62, 2003. 616 p.
RODRÍGUEZ ESTABAN, Juan Carlos. Un Nou retrat de Santiago Rusiñol a través dels seus escrits a L’Esquella de la Torratxa. Barcelona : Publicacions de l’Abadia de Montserrat, 2022. 472 p.
RUSIÑOL, Santiago. Del Born al Plata: impressions de viatge. Barcelona : Antoni López, Llibreria Espanyola, 1911. 289 p.
Rusiñol. La ploma d’en Xarau, Barcelona, Museu Diocesà de Barcelona, 2007. 119 p.
SOLÀ I DACHS, Lluís. L’Esquella de la Torratxa’(1872-1939). Barcelona: Bruguera, 1970. 223 p.