“Màximes i mals pensaments”, el ‘testament vital’ de Santiago Rusiñol

Retrat de Santiago Rusiñol, de Ramon Casas i Carbó, Ramon
(Madrid, 1904)
Dibuix a llapis carbó i sanguina sobre paper
Museu del Cau Ferrat, sitges. Col·lecció Santiago Rusiñol

Dites, proverbis o màximes són alguns dels sinònims amb què ens referim als aforismes amb una intenció ja sigui filosòfica, o científica o fins tot moral, però absent d’argumentació que permeti refutar-la. Són pensaments que ocupen un espai important dins del món literari, emprats per personatges històrics o populars i a vegades arriben a tenir una dimensió que sobrepassa la seva època.

Anys després de la seva col·laboració amb L’Esquella de la Torratxa, de 1907 a 1925, on va escriure des de textos literaris a tota una secció setmanal que signava amb el pseudònim de “Xarau”, Santiago Rusiñol va compilar algunes de les seves notables sentències en una obra de les seves darreres obres.

El llibre, titulat Màximes i mals pensaments, acompanyat pel lema ‘Pensa mal i no erraràs’ i publicat per la Llibreria Espanyola d’Antonio López l’any 1927 suposa un “testament vital” on l’artista sintetitza tres dècades de producció literària i expressa “l’esquema del seu escepticisme” en paraules de Josep Pla.

A Màximes i mals pensaments trobem 200 sentències de Santiago Rusiñol que transmeten al lector un sentiment d’aflicció, desencís i resignació, sense abandonar en cap moment el to irònic i punyent característic d’un dels autors més populars de la literatura catalana.

Una obra editada per L’Avenç a finals de 2006 amb epíleg de Margarida Casacuberta on la professora i investigadora de la Universitat de Girona diu “les Màximes i mals pensaments: són el reflex del malestar d’un artista que, sortit del clos del jardí abandonat, espai de la creació i alhora de la mort, pinta durant trenta anys seguits el mateix jardí…de les limitacions del modernisme davant dels embats de la modernitat“.

Algunes de les obres de Santiago Rusiñol disponibles a La Puntual, botiga dels Museus de Sitges

Si desitgeu participar en aquesta segona trobada del club de lectura Santiago Rusiñol, podeu reservar la vostra localitat a La Puntual. Botiga en línia dels Museus de Sitges on encara disposeu de les darreres places disponibles. Recordeu que és una activitat totalment gratuïta, però que necessita de reserva prèvia!

La sessió del club de lectura dedicada a Màximes i mals pensaments tindrà lloc el dijous 16 de desembre a les 18 h al Museu del Cau Ferrat.

Us hi esperem!

Bibliografia

PANYELLA, Vinyet (2003) Santiago Rusiñol, el caminant de la terra. Barcelona: Edicions 62. 616 p.
PLA, Josep (2002) Santiago Rusiñol i el seu temps. Barcelona: Destino. 307 p.
RUSIÑOL, Santiago (1927) Màximes i mals pensaments : pensa mal i no erraràs. Barcelona: Antonio López Llibreter. 79 p.
RUSIÑOL, Santiago (2006) Màximes i mals pensaments : “Pensa mal i no erraràs”; amb epíleg de Margarida Casacuberta. Barcelona: L’Avenç. 85 p.
RUSIÑOL, Santiago (1947) Obres completes. Barcelona: Selecta, 2 volums.

Crèdits fotogràfics