Com és el públic dels Museus de Sitges?

El públic és un element central en el present dels museus i el seu coneixement una qüestió bàsica en la seva estratègia futura. Descobrim les claus de l’estudi de públics dels Museus de Sitges de l’any 2020.

Temps de pandèmia: moment de reinvenció

Aquest any marcat per la covid-19, la cultura fou del tot necessària. Els Museus de Sitges restaren tancats del 14 de març al 8 de juny. El programa d’activitats ofert durant l’any 2020, creat sempre amb vocació de satisfer les necessitats del públic en temps de pandèmia, va rebre un total de 19.736 usuaris.

⦁ Museu del Cau Ferrat: 8.086
⦁ Museu de Maricel: 7.551
⦁ Palau de Maricel: 3.376
⦁ Fundació Stämpfli: 723

Visita d’un grup bombolla al mes d’octubre de 2020

El calendari d’exposicions es va veure modificat, i de les sis exposicions presentades, les que més interès van despertar foren: 125 anys del Museu del Cau Ferrat. La construcció d’un ideal amb 8.562 visitants i L’Home Nu. Tot despullant els arquetips de la masculinitat amb 5.100.

Un 78% dels visitants dels museus han estat residents a Catalunya i un 9% de la resta de l’Estat. Els visitants estrangers representaren el 13% del total.

La prioritat, per part de l’equip dels Museus de Sitges, va ser transmetre al visitant que els museus eren llocs segurs.

Tot i el decreixement d’un 70 % del públic presencial respecte l’any 2019 a conseqüència de la pandèmia que estem vivint, no esperem que l’any 2021 arribem a aconseguir la mateixa xifra del 2019 perquè encara ens trobem en un escenari de recuperació. El que sí que podem afirmar és que durant l’any 2020 hem tingut un creixement molt important en l’àmbit digital respecte l’any anterior.

La pandèmia ens ha servit per potenciar i visualitzar els recursos digitals que disposàvem i explorar nous camins. Hem crescut un 40% en seguidors a xarxes socials, un 53 % al Visitmuseum i un 84% al Google Arts Project.

Des de l’any 2012 estem presents a xarxes com Twitter, Facebook, Instagram, Youtube i Flickr, però és durant aquest 2020 quan han esdevingut (especialment els mesos de confinament) l’únic punt de connexió amb el públic.

Les imatges amb més “likes” a Instagram

És per això que tots els nostres esforços s’han focalitzat en el creixement en aquestes xarxes, oferint contingut digital de qualitat per a totes les edats i interessos culturals.

El tweet amb més visualitzacions de l’any 2020

El suport digital, de la web a l’App dels Museus

Es va aprofitar la web per crear durant el confinament el Racó educatiu i familiar amb 14 propostes didàctiques per a diferents edats.

En l’App es van millorar les imatges en 360º de les sales i s’adaptaren els Tours virtuals del Museu del Cau Ferrat i del Museu de Maricel amb àudio, en quatre idiomes, a la web.

Arran de les normes de seguretat causades per la pandèmia, l’App ens va ajudar a suplir tots els panys de paret explicatius del Museu de Cau Ferrat i oferir aquesta informació al públic, en la visita temàtica “El Cau Ferrat, paret a paret”.

Vàrem prioritzar la realització de vídeos per connectar amb la ciutadania. Es crearen 64 vídeos sobre: tallers familiars i educatius, vídeos en LSC (Llengua de Signes Catalana), exposicions digitals com En clau de dona, concerts, una Marató de lectura, la Peça del mes, visites guiades i una Jornada del Col·leccionisme, que han tingut 11.923 visualitzacions.

També durant el 2020, els Museus van participar en iniciatives digitals d’àmbit nacional, com el Museum Quizz a casa, organitzat pel Museu Marítim de Barcelona i el Museu de Ciències Naturals, amb un total de 1.714 participants i amb activitats organitzades pel Dia Internacional dels Museus, i internacionals, amb el tercer any de participació en el MuseumWeek.

Durant el confinament el blog dels Museus va néixer amb la voluntat de connectar amb el públic i explicar la història i els protagonistes dels nostres museus des d’una altra perspectiva, tenint en compte la feina dels professionals que hi treballen. Es varen publicar un total de 105 articles, que han tingut 10.495 visualitzacions amb uns 657 usuaris.

Al mes d’abril es van pujar a internet, dins la plataforma #MuseuObert, 14.692 obres amb les seves fitxes tècniques i fotogràfiques, per facilitar la seva consulta i estudi. Un total de 4.808 usuaris han interactuat amb les nostres col·leccions gràcies a aquesta plataforma.

#MuseuObert té milers d’obres digitalitzades dels Museus de Sitges

La nostra raó de ser són els públics i no podíem donar l’esquena a la realitat que ens envoltava. Cada acció i activitat plantejada durant l’any 2020, sigui per al públic presencial o digital, va néixer amb la voluntat d’ajudar als visitants i a la ciutadania. Arran d’aquesta necessitat, formem part del projecte Recuperart-19 i vàrem col·laborar amb campanyes de solidaritat de la Creu Roja com Aliments amb Cor i Els seus drets en joc.

Músics participants en la campanya solidària Aliments amb Cor de la Creu Roja

Dos públics i un mateix objectiu

Els públics digitals i els públics presencials són dos públics ben diferents que cerquen el mateix, trobar experiències gratificants que els traslladin a un altre lloc, a una altra història, perquè ara per ara, la realitat pesa i no la podem obviar.

Fins i tot, en aquestes circumstàncies, hem crescut, hem après, hem ajudat i hem iniciat un camí sense retorn, cap a l’excel·lència.

El coronavirus ha marcat un abans i un després en la gestió dels públics en els museus: hem accelerat processos (formats digitals) que potser es visualitzaven per als pròxims cinc anys. El món digital és el nostre present i hem de detectar les oportunitats d’aquesta realitat.

Evolució dels usuaris cap a l’entorn digital. Font: Memòria 2020 dels Museus de Sitges

Som conscients que trigarem a recuperar les xifres de visitants presencials de l’any 2019, durant aquest any hem de ser capaços d’interpretar el que ens demana el públic actual i d’aquell públic que encara no ens coneix. I que tothom trobi la seva pròpia manera de gaudir de la cultura.

Aspirem a ser una institució exemplar, propera a la ciutadania, al territori i les seves necessitats.

Crèdits fotogràfics

© Ajuntament de Sitges
© Arxiu Fotogràfic del Consorci del Patrimoni de Sitges

Marta Torrijos Terrón. Públics. Innovació i Transformació Digital Museus de Sitges

Ajuda’ns a difondre-ho

Publicada

a

,

per

Comentaris

Deixa un comentari

L’adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

%d