Un joc de vidre esmaltat de Xavier Nogués a La Peça del Mes de Sitges

L’obra de l’artista català Xavier Nogués i Casas, a qui tots situem com una figura remarcable del Noucentisme amb un personal estil, va ser molt més enllà de la signatura dels gravats de La Catalunya Pintoresca, els dibuixos dels 50 Ninots, els murals del celler de les Galeries Laietanes, l’il·lustració d’obres de Carner i Riba o la creació d’una magnífica sèrie d’objectes en ceràmica i vidre.

Nogués, nascut en el si d’una modesta família comerciant de Barcelona de finals del segle XIX, no va ser fins als trenta-sis anys que va començar a tenir reconeixement arran de la seva col·laboració al Papitu. Artista inspirat en l’art popular català, de traç honest i gran capacitat de treball, que mereixen ser recordat amb les paraules del seu amic Francesc Labarta que el va definir més que com un gran artista, com “un artista exemplar”.

El caràcter polifacètic de Xavier Nogués el convertí en un artista original i universal a qui hauríem de fer referència tant en l’ús del llapis com en el del pinzell. Un mestre de qui la Peça del Mes dels Museus de Sitges destaca una de les cares més desconegudes: la de l’art del vidre esmaltat.

El conjunt escollit en aquesta ocasió, format per dos gots de xampany guarnits amb figures femenines i datats del 1924 al 1928, forma part de la Col·lecció Nacional d’Art de la Generalitat de Catalunya dipositada al Museu de Maricel. Una sèrie signada per Xavier Nogués. Ricard Crespo i Conxa Domènech que ha estat presentada per l’historiador de l’art Jordi Carreras Barreda. Expert en l’estudi i conservació de la col·lecció de vidre, i autor d’obres com El vidre català. Llibre editat per Braun Edicions a finals de 2018 dins la col·lecció ‘Eines i feines’ disponible a La Puntual, la botiga dels Museus de Sitges.

Un artista polifacètic anomenat Xavier Nogués

Les obres escollides per aquesta Peça del Mes prenen especial significació aquest 2022, declarat Any Internacional del Vidre per les Nacions Unides. Un fet que remarca la importància d’aquest material per la ciència i per l’art, raó per la qual els Museus de Sitges volen retre-li un homenatge a través d’un dels principals espais de divulgació artística: La Peça del Mes.

Aquests dos gots de vidre esmaltat “són vidres d’artista i no d’artesania popular, ja que corresponen a peces fetes per creadors de vidre”, ha recordat Jordi Carreras. Un conjunt de “peces fetes amb tot l’esperit i l’art de Xavier Nogués, en col·laboració amb el matrimoni Crespo (Ricard Crespo i Conxa Domènech)”, ha afegit. Fet que posa en relleu el paper de la dona artista enfront de la figura femenina com objecte d’inspiració. Un discurs en clau de gènere del qual els Museus de Sitges volen participar activament.

Els dos gots es troben probablement entre les peces del mes d’inferior mida, fins al dia d’avui, ja que no superen els 12 centímetres d’alçada. Tot i això, estem davant de veritables obres mestres amb l’empremta de Xavier Nogués, perquè pocs artistes han tractat tants vessants artístics i amb tantes tècniques diferents com ell.

Aquestes dues peces pertanyen a la col·lecció de Salvador Riera, propietari entre d’altres d’una magnífica col·lecció de vidre català i francès. A qui la Generalitat de Catalunya va comprar un fons d’art de més de 1.700 peces, entre elles aquests dos gots de vidre esmaltat que estan dipositats al Museu de Maricel de Sitges.

I, malgrat aparèixer conjuntament, pertanyen a dues sèries diferents. Tenint, però totes dues alguns detalls comuns, com són la delicadesa del dibuix i la forma densament plàstica que caracteritzen les imatges de Xavier Nogués. Decorant, en una de les peces, no només la part del davant sinó també la del darrere.

Art del vidre a la Peça del Mes dels Museus de Sitges

Entre els aspectes remarcables d’aquesta Peça del Mes s’ha d’assenyalar que es tracta de dues obres fetes per un artista ja madur. Tot i això, s’ha de dir que el gruix de la seva obra es va fer en només tres dècades, situant-se aquest conjunt al bell mig d’aquells trenta-dos anys (1909-1941).

La trajectòria de Nogués va arrencar amb el dibuix, on destacaven imatges masculines força caricaturitzades enfront d’una fina elegància a les figures femenines o de l’aire divertit que impregnava les il·lustracions infantils. S’han de destacar també els seus gravats de clara influència noucentista, la pintura on sovintejaven els tons sobris amb una estètica postimpressionista, una ceràmica amb alt concepte decoratiu o multitud obres d’arts decoratives (vanos, fermalls, coberteries…) que l’apropen a l’art déco. Així com col·laboracions escultòriques i arquitectòniques.

Una diversitat artística que posa en relleu la capacitat creativa de Xavier Nogués, i que ens permet apreciar la bellesa dels dos gots de vidre en aquesta Peça del Mes. L’origen dels quals el podem trobar a les desaparegudes Galeries Laietanes de Barcelona i més concretament al seu celler on va col·laborar amb esmaltadors i vidriers.

De les primeres peces de vidre, la col·laboració amb Ricard Crespo i Conxa Domènech va anar donant lloc a noves sèries en aquest material com aquelles a les quals pertanyen els dos gots exposats.

Peces en vidre dibuixades per Nogués, pintades per Domènech i esmaltades per Crespo amb una àmplia gamma de colors, formes i acabats. Autèntiques obres d’art de les quals han arribat a nosaltres fins i tot alguns dissenys originals.

Figures extretes del dibuix al natural però impregnades del caràcter i l’art de Xavier Nogués.

Bibliografia

VIDAL MAYNOU, Cecilia. Xavier Nogués. Barcelona: Àmbit-Fundació Xavier Nogués, 2010.