Una gerra esmaltada de la col·lecció Alfons Macaya a la Peça del Mes

La rellevància d’Alfons Macaya Sanmartí (1878–1950) com a personatge públic i col·leccionista artístic va fer de la torre Macaya, una fabulosa mansió situada a l’avinguda Tibidabo de Barcelona, lloc de trobada per a les personalitats barcelonines de l’època.

Alfons Macaya, que havia destacat especialment com a promotor i dirigent esportiu, va fer de la seva col·lecció de vidre un magnífic mostrari enciclopèdic del treball en vidre i la història d’aquest art a través de diverses cultures. Fet que va quedar palès en la ponència presentada l’any 2021, dins la 10a Jornada Mercat de l’Art, Col·leccionisme i Museus.

Aquell treball, que va introduir l’origen i la història d’una col·lecció única, té avui continuïtat en la nova exposició Els Museus creixen. Una selecció de les noves adquisicions incorporades pels Museus de Sitges des del 2004 on podem admirar personalment part de les peces que conformen la col·lecció d’Alfons Macaya. Catàleg artístic que han glossat des de Joaquim Folch i Torres a Pedro Miguel de Artiñano i Josep Gudiol i Ricart.

Fins a 400 peces conformen la col·lecció de vidre d’Alfons Macaya. Un inventari que ha entrat en dipòsit al Museu de Maricel i que mereix per si sol una visita als Museus de Sitges. Tot i que en aquesta ocasió us venim a parlar únicament d’una de les seves obres amb motiu de la Peça del Mes dels Museus de Sitges.

Es tracta d’una gerra d’aiguamans en vidre bufat i esmaltat estudiat en detall per Ignasi Domènech Vives, cap de col·leccions dels Museus de Sitges. D’aquest treball, presentat al Saló d’Or del Palau de Maricel, us apuntem alguns dels detalls més destacables que han quedat al descobert.

Una gerra d’aiguamans en vidre a la Peça del Mes

Aquesta és una de les trenta-sis peces de vidre català esmaltat, datada entre el segle XVI i la primera meitat del segle XVII, que es conserva en l’actualitat. Una obra procedent del convent de Santa Caterina, a Palma de Mallorca, que va entrar a formar part de la col·lecció Alfons Macaya a la dècada de 1920.

Del joc d’aiguamans en vidre, que originalment estaria format per dues parts (una gerra o pitxer i una safata), disposem únicament de la gerra. Una peça apropiada de la litúrgia cristiana i emprada en les taules de les cases benestants durant el Renaixement.

Tot i això, s’ha de remarcar que el conjunt de vidres esmaltats catalans que s’han conservat és força limitat. Motiu pel qual s’ha de valorar aquesta gerra de la col·lecció Macaya com una peça excepcional, tant per les seves característiques com pel moment en què va ser adquirida. Donada la intensa competència entre els diferents col·leccionistes de vidre dins i fora de Catalunya.

La qualitat en els detalls de la peça estudiada demostra la mestria dels vidriers catalans i muranesos d’una època en què no sempre el vidre provinent d’orient, de Síria a Egipte, va arribar a cobrir la demanda occidental de vidres esmaltats.

Una excepcional gerra esmaltada que destacada dins la col·lecció d’Alfons Macaya, però que no és l’única peça remarcable. ‘Alfons Macaya construí una col·lecció de vidre amb una voluntat enciclopèdica, amb objectes relacionats amb el naixement del vidre, però encara anteriors a la seva aparició com faiances egípcies, fins a objectes de manufactures europees de principis del segle XIX’, assenyala Ignasi Domènech al seu estudi. Inventari que l’any 1935 va motivar la publicació d’un catàleg il·lustrat amb 340 peces, tot i la posterior incorporació d’altres objectes en vidre fins a arribar als 400 actuals.

Una col·lecció inèdita als ulls del gran públic que mostrarà una part del seu contingut fins al 15 d’octubre de 2023. No desaprofiteu l’ocasió i deixeu-vos enlluernar al Museu de Maricel de Sitges a ‘Els Museus creixen‘.  Us hi esperem!

Bibliografia bàsica

FOLCH I TORRES, Joaquim (1926). El tresor artístic de Catalunya. Els antics vidres catalans esmaltats. Barcelona: Políglota.
FOLCH Y TORRES, Joaquim ‘La colección de vidrios de don Alfonso Macaya y su catálogo’, a: La Vanguardia, 26/09/1935.
DOMÈNECH, Ignasi (2022): “Alfons Macaya Sanmartí (1878-1950) : l’sportsman col·leccionista de vidres”, a: Mercat de l’art, col·leccionisme i museus 2021, Bonaventura Bassegoda, Ignasi Domènech (eds.). Sitges : Bellaterra : Consorci del Patrimoni de Sitges ; Universitat Autònoma de Barcelona, Servei de Publicacions.
DOMÈNECH, Ignasi (2008): “El vidre d’ús i de prestigi”, a: L’Art Gòtic a Catalunya. Arts de l’objecte. Barcelona: Enciclopèdia Catalana.
DOMÈNECH, Ignasi (2011): “Vidrios españoles de los s. XVI al XVII”, a: Frágil transparència. Vidrios españoles de los siglos XVI al XVII, Museo Grand Curtius, Lieja y Knauf Museum, Iphofen. Dettelbach: J. H. Roll GmBh, p. 19-61.