Què ens ha deixat l’any 2020 als Museus de Sitges?

Sens dubte, aquest ha estat un any diferent en tots els sentits de la paraula. Des de la forma en què la pandèmia va capgirar-nos les vides fins a la renovada importància que la salut, el medi ambient i la igualtat té avui per tots nosaltres.

Pels museus, aquest ha estat un període de desafiaments, tant pel personal que hi treballa com pel públic que els visita. Però, malgrat les dificultats dels darrers mesos, l’any ha deixat històries per recordar i celebrar als Museus de Sitges.

Vam començar el nou any amb bones notícies pel Museu de Maricel de Sitges. Gener ens va portar el reconeixement per part de la Deering State Foundation que va concedir al museu el premi internacional a la conservació del patrimoni i l’arribada en dipòsit de l’obra ‘Sitges al segle XX‘, de Miquel Utrillo.

Febrer va ser el gran mes del Museu del Cau Ferrat, amb la inauguració de l’exposició ‘125 anys del Cau Ferrat. La construcció d’un ideal (1894-2019)‘ i l’edició de dos llibres. D’una banda, el ‘Catàleg de pintura i obra sobre paper impresa del Cau Ferrat‘ i de l’altra ‘Mis hierros viejos‘ de Santiago Rusiñol. Sense passar per alt l’enviament a Tòquio de dues obres per l’exposició ‘Barcelona, the city of artistic miracles‘.

A mitjans de març, el tancament dels museus al públic per l’expansió del coronavirus va obligar a obrir altres portes. Com les que ofereixen les visites virtuals a través de Google Arts & Culture i VisitMuseum. I les petites Píndoles d’Art que ens han proporcionat els museus.

A l’abril, els Museus de Sitges van posar en marxa el seu blog institucional. Un nou canal de comunicació amb el seu públic. I, alhora, van actualitzar l’aplicació dels museus per accedir al Cau Ferrat i el Museu de Maricel a través del telèfon mòbil i l’ordinador.

Però també van abocar tota una col·lecció d’obres formada per més de setze mil peces al lloc web #MuseuObert i van sumar-se a l’exitosa campanya de concerts solidaris virtuals en favor de la Creu Roja de Catalunya.

Tretze concerts que amb el lema #AlimentsambCor van permetre una recaptació total de 14.845 euros.

Al maig, per celebrar el Dia Internacional dels Museus, es van programar diverses activitats per tots els públics. Pocs dies abans de començar el concurs de relats inspirat en algunes de les seves col·leccions i obres més destacables.

Mentre l’equip dels Museus de Sitges continuava treballant en la reobertura del Museu Romàntic Can Llopis, dotada d’un nou discurs on el llegat artístic de Lola Anglada serà cabdal.

Juny va començar amb una gran notícia: la reobertura de portes al Museu del Cau Ferrat i el Museu de Maricel. Així com la celebració del Corpus en format virtual. Tot plegat, pocs dies abans de recuperar dues activitats molt lligades als museus: la presentació de la Peça del Mes de juny i de les visites guiades al Palau de Maricel.

Dues iniciatives que van animar als Museus de Sitges a sumar-se a d’altres celebracions, com la celebració del dia de l’alliberament LGBTIQ+ i la presentació del Sitgestiu 2020.

Un mes de molta activitat entre els seguidors dels museus que va tenir la seva recompensa amb l’elecció dels guanyadors pel concurs de relats de Sant Jordi.

Juliol va arrencar amb la campanya ‘RecuperART-19‘, en favor de la salut emocional dels professionals sanitaris. Així com amb l’estrena d’una nova eina que permetia fer visites virtuals als museus, una nova exposició temporal titulada ‘L’home nu. Tot despullant els arquetips de la masculinitat‘ i la Peça del Mes de juliol.

A més del gruix de les activitats del Sitgestiu 2020 que va tenir lloc entre mitjans de juliol i finals d’agost.

Els vídeos accessibles van anar sumant noves entregues al llarg de l’estiu, fins que el mes de setembre va arribar amb noves inauguracions. Des de la 9a Jornada del Mercat de l’Art, a la conferència ‘Reivindicació del nu‘ i la Peça del Mes de setembre.

Unes setmanes en que l’activitat dels museus, a través de xarxes socials i plataformes en línia, van impulsar la celebració de noves visites amb èxit de públic.

A l’octubre, dues noves exposicions van ser les grans protagonistes: ‘José Segrelles, mestre de la fantasia‘, inaugurada en el marc del Festival Internacional de Sitges, i ‘El llibre català en temps del Modernisme‘.

Dues mostres que, durant el mes de novembre, han fet valdre la importància dels visitants nacionals i internacionals pels museus de la costa catalana, com els de Sitges.

I va ser així com vam arribar desembre, un mes per fer balanç de l’any que acaba i fer nous propòsits pel 2021.

Dies de Nadal en què ‘La Puntual‘ no tanca les portes per oferir els millors detalls inspirats en l’art dels Museus de Sitges, i en què tots han de fer possible que cap nen es quedi sense joguina.

És ben cert que aquest ha estat un any difícil, però també ens ha permès arribar al públic d’una altra manera. On la distància social ens motiva a implicar-nos en cada petit detall!