Segrelles, un mestre del gènere fantàstic als Museus de Sitges

Josep Segrelles i Albert (1885-1969) no ha estat l’únic artista valencià que ha triomfat als Estats Units, però sí un dels que ha deixat més empremta.

Pintor, cartellista i il·lustrador, Segrelles ha deixat una petjada que encara avui reconeixen creadors del panorama internacional, com els directors de cinema John Howe o Guillermo del Toro i que Sitges ha volgut reconèixer enguany. Tant el Festival Internacional de Cinema, amb la projecció del llargmetratge ‘Segrelles, il·lustrador universal‘, com els Museus de Sitges amb l’exposició ‘José Segrelles, mestre de la fantasia‘.

Estrenes que tanquen l’any de la commemoració del 50è aniversari de la mort de Josep Segrelles. Un artista d’estil molt personal que va prendre distància respecte al costumisme que predominava en l’art entre finals del segle XIX i principis del XX. I un pintor que podríem incloure dins l’orientalisme i el simbolisme, entre el realisme fantàstic i la ciència-ficció. Així com un cartellista i un il·lustrador avançat al seu temps.

2019: l’Any de Josep Segrelles a Albaida

Durant el passat any 2019, el poble natal del pintor i il·lustrador de Josep Segrelles va ser escenari dels actes per recordar els 50 anys de la seva mort, el 3 de març de 1969.

Un aniversari, celebrat més enllà d’Albaida, per recordar al que molts consideren el millor il·lustrador del segle XX. Format a l’Escola de Belles Arts de Sant Carles i a l’Escola d’Artesans, la seva trobada amb Joaquim Sorolla va resultar transcendental. Destacat dibuixant en la seva primera etapa, en traslladar-se a Barcelona l’any 1905 estudià a l’Escola de la Llotja interessant-se també per la il·lustració i la pintura.

Escollit el cartellista número 1 de Catalunya, després d’haver obtingut diversos premis va viatjar a Nova York on feu la seva primera exposició a The Roerich Museum. Assolint una fama comparable a la de mestres com Gustavo Doré o Arthur Rackham.

En tornar a Espanya va rebre nombrosos homenatges a Catalunya, Madrid i València, fins que s’instal·la definitivament a Albaida on impulsà la Casa-Museo José Segrelles que avui exposa la seva col·lecció més important.

Tot i que podem trobar obres seves arreu del món. Des del Museo Reina Sofia al Museu del Vaticà, The Korshak Collection (Florida) o el Museo del Prado. Una col·lecció global de la qual participa el Museu de Maricel de Sitges amb tres obres sobre paper de Josep Segrelles.

Homenatge sitgetà al mestre Josep Segrelles

Durant l’octubre de 2020, l’obra de Josep Segrelles rep un doble homenatge a Sitges.

D’una banda, la projecció del llargmetratge documental “Segrelles. Il·lustrador universal“, en el marc del Festival Internacional de Cinema. Cinta dirigida per Ignacio Estrela que ofereix un complet repàs al treball de Josep Segrelles, reconegut com un dels artistes contemporanis més influents. Responsable de més de cinc mil obres i que un segle després d’haver triomfat continua sent un referent també pels amants del setè art.

Cartell de “Segrelles. Il·lustrador universal” al Festival Internacional de Cinema

Al mateix temps, el Museu de Maricel de Sitges ofereix una nova exposició amb el títol “José Segrelles, mestre de la fantasia“. Mostra temporal que podrà visitar-se del 7 d’octubre al 15 de novembre.

Una oportunitat única per gaudir d’una selecció de l’obra pictòrica de Josep Segrelles que mai abans s’ha exhibit a l’Estat. Curiosament, algunes d’aquestes peces van ser exposades en l’Exposició realitzada per Segrelles al Roerich Museum de Nova York l’any 1931, i altres van ser publicades a “The Illustrated London News” entre 1927 i 1935. Una tria excepcional que inclou l’aquarel·la premiada amb la Medalla d’Or en l’Exposició Internacional de Barcelona de 1929.

Cartell de “José Segrelles, mestre de la fantasia” al Museu de Maricel

Exemples que demostren com l’obra de Josep Segrelles no ha perdut vigència en el món de l’art. Per la influència de la seva fantasia desbordant, el seu domini del color i la seva acurada tècnica i domini del color.

Sens dubte un artista que es va avançar al seu temps i un dels personatges més influent dins el cinema fantàstic i la il·lustració contemporània de ciència-ficció.