La carta de la Directora

Sala Sert al Museu de Maricel, amb les pintures que evoquen la Gran Guerra

El 12 de novembre de 1918 la capçalera de la majoria dels diaris de Barcelona compartien un mateix títol: el triomf dels aliats. Era l’endemà de la signatura de l’armistici entre França i Alemanya. Un armistici que, més enllà de l’aturada del foc, significava el final de quatre anys de lluita sagnant i de sacrifici de molts milions de vides i esperances. Un dels titulars corresponia, també, a la crònica publicada en l’interior d’un periòdic, segurament La Publicidad, sobre la repercussió dels esdeveniments a Sitges: “El triunfo de los aliados. Manifestación imponente.

Discurs de Vinyet Panyella, Comissària de l’Any Ramon Casas i Directora-gerent del Consorci del Patrimoni de Sitges, amb motiu de l’acte inaugural de l’exposició Ramon Casas, la modernitat anhelada, Sitges, Racó de la Calma, 16.XI.2016.

M. H. President de la Generalitat, il·lustríssim Alcalde de Sitges, excel·lentíssima Presidenta de la Diputació de Barcelona, honorable Conseller de Cultura, autoritats, familiars de Ramon Casas, comissaris de l’exposició, prestadors, senyores i senyors:

La Festa Major forma part de la programació consolidada dels Museus de Sitges, així com totes les altres festes del calendari sitgetà. Però aquesta és la més important, la que marca el ritme de tot l’any. La il·lusió, l’expectació i la participació que genera no es poden comparar a cap altre esdeveniment de la Vila. Per la Festa Major la gent viu, reviu i recorda, cadascú a la seva manera i en la seva mesura: trobades, itineraris, llocs, colles...

La nominació dels Museus del Cau Ferrat i de Maricel per a la candidatura del Museu Europeu de l’Any ha comportat no poques satisfaccions. En primer lloc, el de la nominació mateixa. No és fàcil destacar en el vast panorama museístic continental. No és fàcil, tampoc, des de l’organització, donar cabuda a la totalitat de països d’Europa, que és molt més que la Unió Europea.

Aquesta setmana s’ha acomplert la tercera i darrera etapa de la itinerància de l’exposició El Greco. La mirada de Rusiñol, a CaixaFòrum de Saragossa. Aviat es complirà un any de la inauguració de la mostra a la Fundació Godia (Barcelona), on va esdevenir la darrera activitat de l’entitat. A principis d’estiu va ser presentada a CaixaFòrum de Palma de Mallorca, a l’edifici modernista de Domènec i Muntaner (l’antic Gran Hotel), coincidint amb la temporada estiuenca.

Rehabilitació, restauració, reparació, consolidació, sanejament, climatització, protecció,  posada a normes, renovació i implementació d’instal·lacions, dotació d’aplicacions tecnològiques, millora d’accés, senyalització, retolació i museïtzació, han estat les principals realitzacions del projecte d’obres dels museus de Sitges.

Matí de dimecres. A mig passeig m’aturo al PicNic a fer el primer cafè del dia. Avui m’he proposat fer el tram del Passeig de la Ribera a peu fins a la feina només per anar contemplant un paisatge que retorna a la imatge de sempre: el de l’escailain de Sitges sense grua.
A hores d’ara ningú no dubta de la importància del patrimoni cultural per a un país i per a una comunitat, ni de la seva importància artística, ni tampoc de l’oportunitat d’esdevenir esquer turístic.
Benvolgut públic, benvolguts amics.  
Hi ha diades que capgiren, transformen i amplien la vida quotidiana amb celebracions que ens fan veure fins a quin punt les possibilitats són infinites.

Pàgines